Mag je handbagage straks nog maar zo groot zijn?

Er moet een standaardmaat voor handbagage komen, maar nu is de vraag wat die standaard moet worden. Gaat dit wel lukken?

Is mijn handbagage een maatje te groot? Is er voldoende plaats in het bagagerek? Als het aan ’s werelds grootste luchtvaartorganisatie IATA ligt, dan behoren deze vragen tot het verleden. Bij IATA willen ze één standaardmaat voor alle luchtvaartmaatschappijen. Reizigers hoeven dan niet langer te twijfelen of de koffer wel is toegestaan. De maatschappijen zijn enthousiast, maar komt de maatregel er ook?

1 Hoe groot?

De voorgestelde standaardmaat is 55 x 35 x 20 cm of een volume van 38,50 liter. Dat is kleiner dan wat luchtvaartmaatschappijen vandaag toelaten. Bij KLM mag bagage maximaal 48,125 liter groot zijn, bij het Duitse Lufthansa 50,60 liter en bij prijsvechter easyJet zelfs 63,00 liter. Het verschil tussen het nieuwe voorstel en easyJet is een volume van zo’n vier voetballen.

Dat is aanzienlijk maar de luchtvaart wil van de grotere handbagage af. IATA heeft de afmeting samen met vliegtuigbouwers Boeing en Airbus bepaald. Zo is iedere passagier, ook degene die als laatste instapt, zeker dat er plaats is in het bagagerek. Bovendien zou het instapproces soepeler verlopen en zullen meer passagiers genoodzaakt zijn bagage in te checkenen ervoor te betalen. Een ‘IATA Cabin OK’ sticker moet garanderen dat je bagage aan de standaard voldoet.

EasyJet is geen lid van de luchtvaartorganisatie maar overweegt toch om mee te doen. De prijsvechter heeft wel één voorwaarde: „Voldoende andere luchtvaartmaatschappijen moeten dit ook doen”, zegt een woordvoerder bij easyJet. En precies daar knelt het.

2 Wie doet mee?

Luchtvaartmaatschappijen willen wel een algemene standaard, maar van IATA’s 250 leden nam slechts een vijftiental het voorstel meteen aan. Lufthansa en Etihad doen mee, KLM – ook lid van IATA – niet. „Voor het comfort van de reiziger ondersteunen wij het voorstel voor het vinden van een standaard”, klinkt het bij KLM. Maar, zij willen zich niet vastpinnen op de voorgestelde standaard. „Wij gaan hierover onderhandelen met de andere maatschappijen.”

Kofferproducent Samsonite verwacht geen stormloop op kleinere koffers, ook niet in de nabije toekomst. „Uiteindelijk gaat het niet om een beslissing van de gehele sector, maar om een vijftiental maatschappijen, waarvan enkele kleinere, ”zegt een woordvoerder.

3 Gaat dit lukken?

De ANWB vindt het hoog tijd dat er een standaardmaat komt. „Nu is er een woud aan verschillende afmetingen dat de reiziger alleen maar stress oplevert.” Vooral bij prijsvechters acht de ANWB een standaard belangrijk. „Maar de meeste zijn geen lid van IATA.” De verkeers- en toeristenbond heeft weinig vertrouwen in een goede afloop. „Om te standaardiseren moet echt iedereen meedoen. Dat is bij dit voorstel niet het geval”, aldus de ANWB.

Komende zomer kunnen reizigers met een ‘IATA Cabin OK’ koffer vrijwel op ieder vliegtuig met een gerust hart opstappen. De nieuwe standaard ligt bijna altijd lager dan de door de maatschappij gehanteerde standaard.

Voor reizigers die het maximum willen halen uit hun handbagage blijft het speuren naar de beste voorwaarden.