Ze móeten de Noordzee over – van Afghaan tot Chinees – nu ook via Hoek van Holland

De situatie met illegalen in Calais die in trucks naar Engeland willen, wordt grimmiger. Chauffeurs worden bedreigd. Nu lijkt ook Hoek van Holland vertrekplaats.

Het terrein van de Stena Line in Hoek van Holland. Controles op verstekelingen die zich verstoppen in vrachtwagens zijn aangescherpt na de vondst van 68 vluchtelingen richting Harwich.
Het terrein van de Stena Line in Hoek van Holland. Controles op verstekelingen die zich verstoppen in vrachtwagens zijn aangescherpt na de vondst van 68 vluchtelingen richting Harwich. Foto Peter de Krom

Eind maart, bij Calais, ging het mis. Een vrachtwagen van Freight Line Europe, een grote vervoerder uit het Westlandse De Lier, kwam in een file terecht, vlak voor de Eurotunnel naar het Britse Folkestone. In het Britse douanegebied, vlak voor de ingang van de tunnel, werden door de douane twaalf verstekelingen uit de vrachtwagen gehaald. Vermoedelijk hadden ze tijdens het oponthoud van ongeveer een half uur, het slot van de achterdeur van de vrachtwagen geforceerd en waren naar binnengekropen.

Freight Line kreeg een boete vanwege de poging vreemdelingen illegaal het land binnen te smokkelen. De douane tikte 48.000 pond bij de vervoerder af: per migrant 2.000 pond, en dat keer twee omdat volgens de geldende Britse regels zowel de chauffeur als de eigenaar straf krijgt.

De boete moet nog worden betaald. Maar dat is niet de enige reden waarom Edwin Zuijderwijk van Freight Line die het verhaal vertelt, de kwestie kan relativeren. De schade aan de lading zelf viel immers mee. „Kunt u nagaan”, zegt hij „wat er was gebeurd als die mensen veel eerder dan bij Calais de trailer waren binnengekomen. En als er geen ruimte tussen de kratten was geweest, waar die mensen konden staan. Dan was de schade aan vracht veel groter geweest. Nu hoefden we maar een klein deel terug te nemen.”

Zware beveiligingssloten op trucks

Of de verzekeraar deze schade vergoedt, is niet zeker. De vraag is immers of FreightLine genoeg heeft gedaan om de indringers buiten de deur te houden. Sinds het incident rijden de vrachtauto's op Calais in elk geval met kilo’s zware beveiligingssloten op de achterdeur. Ook hebben ze orders om vanaf de Belgisch-Franse grens nergens – onnodig – te stoppen

Transport en Logistiek Nederland (TLN), de brancheorganisatie van vrachtvervoerders, luidde gisteren de noodklok over de stroom vluchtelingen die via Calais Engeland proberen in te komen. En daarvoor vaak de vrachtwagens van Freight Line en honderden andere vervoerders gebruiken. Op zich is dat niet nieuw. Wat wel is veranderd: het kat- en muisspel tussen vrachtwagenchauffeurs en migranten is aanmerkelijk agressiever, grimmiger geworden.

„Indringers schrikken niet meer als een chauffeur hen opmerkt”, vertelt Annette van den Dolder, transportmanager van Post Kogeko, een vervoerder in Maasdijk. „Integendeel, inmiddels worden chauffeurs met messen bedreigd.” Een chauffeur van een ander Nederlands transportbedrijf die ter zelfverdediging een taser (elektrische stok die 50.000 volt produceert) aanschafte, is door de Britse politie aangehouden wegens verboden wapenbezit. In de Britse pers wordt gesproken over „de oorlogssituatie bij Calais”.

Transportonline.nl, een veelgelezen website onder transporteurs en chauffeurs, vult zich met verhalen over tactieken die migranten gebruiken om trailers op weg naar Calais binnen te komen. De meest genoemde: Vanaf een viaduct op de vrachtwagens springen. De buitenspiegels inklappen zodat de chauffeur niet ziet wat er om zijn vrachtwagen heen gebeurt. Met plastic roadblocks wegafzettingen simuleren, zodat het verkeer – en dus ook vrachtwagens – langzamer gaat rijden.

Met een tienpuntenplan dat brancheorganisatie TLN gisteren aan minister Melanie Schultz (VVD, Infrastructuur) overhandigde, willen de vervoerders de tegenaanval inzetten. Extra beveiliging en extra rijstroken op de weg naar Calais moeten situaties zoals hierboven beschreven, helpen voorkomen. Meer capaciteit op de terminals en scans bij Calais moeten de afhandeling versnellen, en files tegengaan. Ook wil TLN af van de automatische boetes voor chauffeurs en transporteurs. Schultz praat er morgen over met haar Europese collega-verkeersministers.

Verstekelingen in Hoek van Holland

Eind vorige week bleek dat discussie ingewikkelder is dan het oplossen van het probleem bij Calais. Vrijdag werd bekend dat de Britse douane in de haven van Harwich 68 illegale vluchtelingen had gevonden op een veerboot van Stena Line. Ze zaten verstopt in vier Poolse vrachtwagens. De Afghanen, Chinezen, Vietnamezen en een Rus waren aan boord gegaan in Hoek van Holland. Dezelfde avond trof de Koninklijke Marechaussee in JHoek van Holland acht illegale vreemdelingen aan in een truck, die op weg was naar Harwich.

De ontdekking veroorzaakte een golf van speculaties. Is sprake van een waterbedeffect? Reizen de vluchtelingen die de achterkant van de vrachtwagens van FreightLine in Calais niet in kunnen, nu door naar Hoek van Holland? Vluchtelingenwerk meldde al dat migranten die nu bij Calais actief zijn, hun routes verleggen.

De Koninklijke Marechaussee die de grensbewaking van zeehavens verzorgt, patrouilleert inmiddels met honden bij vertrekkende schepen. Het ministerie van Veiligheid en Justitie liet vanmorgen weten een toename te zien van het aantal verstekelingen dat via Nederland naar het Verenigd Koninkrijk probeert te komen. Vanmiddag zouden hierover meer gedetailleerde cijfers bekend worden.

Morgen arriveert een delegatie van de Britse grensbewakingspolitie in Hoek van Holland. Met Stena Line, de marechaussee en de brancheorganisatie TLN neemt ze maatregelen door om voorvallen zoals van vorige week te voorkomen. Aan de orde is een accreditatie die vervoerders wellicht van de Britse overheid kunnen krijgen. Als ze genoeg maatregelen nemen tegen indringers, hoeven ze geen boetes te betalen. Dat zou Freight Line niet slecht uitkomen.