While you were sleeping... in the US

Van Obama naar McDonalds

Foto AFP

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Wie Obama’s politieke campagne bedenkt, weet vast ook hoe je hamburgers aan de man brengt. Zoiets moet de CEO van McDonalds hebben gedacht toen hij Robert Gibbs aannam. De voormalig campagneleider en perschef van Obama is nu hoofd communicatie bij de fastfoodketen, schrijft Bloomberg.

Gibbs krijgt goed gezelschap. Silvia Lagnado, de voormalige bestuurder van Bacardi Ltd, is de nieuwe marketingbaas. De CEO van McDonalds haalde de twee met lovende woorden binnen:

“Robert en Silvia zijn getalenteerde en gerespecteerde leiders die een schat aan ervaringen meebrengen die ervoor moeten zorgen dat we een meer modern en vooruitstrevende hamburgerketen worden.”

Het gaat al tijden slecht met McDonalds. Het bedrijf worstelt met zijn imago en doet er alles aan om leuk gevonden te worden door zijn klanten.

Wordt Yahoo het nieuwe Netflix?

Tijdens de handelsdag oversteeg de beurswaarde van Netflix (39,21 miljard) die van Yahoo (39,12 miljard). Het gaat het hele jaar al lekker met het mediabedrijf. Een jaar waarin de koers van het aandeel het significant beter doet dan de S&P 500 als geheel, meldt Quartz.

Netflix dankt zijn sterke positie vooral aan hitseries als House of Cards en Orange is the New Black (waar deze week een nieuw seizoen van start). Ook Yahoo investeerde in nieuwe digitale series. De techgigant paste zelfs zijn strategie aan om niet teveel terrein te verliezen op Netflix. Wordt Yahoo het nieuwe Netflix? CFO Kenneth Goldman zegt van niet.

“Ik wil niet zeggen dat we het nieuwe Netflix gaan worden. Maar we kijken wel steeds meer naar hoe we met behulp van video onze business kunnen laten groeien.”

Naar Netflix wordt meer gekeken dan naar welke Amerikaanse tv-zender dan ook. Quartz voorspelt dat het de meest bekeken online videodienst ter wereld zal worden.

Hoe word ik blij met mijn baan?

Gelukkig zijn op het werk, dat willen we toch allemaal? Volgens Forbes is maar 13 procent van alle werknemers echt blij met zijn baan. Daarom kwam het zakenblad met een handig lijstje. Een selectie.

Niet heel verrassend: Wie gelukkig is met zijn werk, is gemotiveerder, energieker en productiever dan niet-gelukkigen, concludeert Forbes. Behoor jij tot die laatste groep? Dan is het goede nieuws dat je voor vijftig procent zelf verantwoordelijk bent voor je geluksgevoel. Die andere helft is genetisch bepaald. Deze tips zouden je op weg moeten helpen.

1. Heb je het gevoel dat je vastzit in je werk? Herinner jezelf eraan dat jij de touwtjes in handen hebt. Weggaan is een optie, schrijft het zakenblad.
2. Ongerust over het effect van de Griekse economie op die van ons? Of bang voor een fusie met de concurrent? Een slecht idee, volgens Forbes. Gelukkige mensen zijn goed geïnformeerd, maar maken zich geen zorgen over zaken waar ze geen controle over hebben.
3. Een klassieker: vergelijk jezelf niet met een ander. Iets met groen gras..Neem wat een ander zegt of doet met een korreltje zout. Zo maak je jezelf minder afhankelijk van wat anderen doen of vinden.
4. Lach om jezelf. Zelfspot is belangrijk, schrijft Forbes. Het maakt je bovendien geliefder bij anderen.
5. Een lastige: blijf uit de buurt van negatieve mensen. Je kent ze wel, de types die je proberen mee te trekken in hun drama. Werkt aanstekelijk. Forbes vergelijkt het met roken: je blijft toch ook niet de rook van een collega inhaleren? De boodschap: houdt afstand.

Meer tips nodig? Hier zijn de andere elf.