Autobranche groeit weer

Waarom autoverkopers de stad uit moeten

Foto ANP

Rijk worden als autoverkoper? Het zou zomaar weer kunnen. Vandaag publiceert het CBS de nieuwe kwartaalmonitor over de auto- en motorbranche, een bundeling van marktcijfers over het eerste kwartaal van dit jaar. De verkoop- en omzetcijfers zijn er al. Die laten eindelijk een klein lichtpuntje zien - na flink wat ‘mwah’ kwartalen - voor de sector. De groeicijfers komen weer (een beetje) boven nul uit.

Is de auto uit?

Dat hangt er vooral vanaf waar je woont. We zetten het aantal personenauto’s per 1.000 inwoners af tegen de bevolkingsdichtheid. Op gemeenteniveau wordt dan de volgende trend zichtbaar: hoe dunbevolkter een gebied, hoe hoger het autobezit.

corr-gemeente-bevdicht-pub2

Het autobezit in de grote steden in de Randstad ligt aanzienlijk lager dan die in landelijke gemeenten als het Groningse Bellingwedde of Onderbanken in Limburg. Ook inwoners van een welvarende gemeente als Bussum hebben relatief meer auto’s op de oprit staan.

Wat zeggen andere cijfers?

Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu constateerde deze ontwikkeling in het rapport “Mobiliteitsbeeld 2014″. In de grootste steden wint de fiets en het openbaar vervoer terrein. Ook uit het jaarlijkse enquête-onderzoek “Verplaatsingen in Nederland” van het CBS komt de regionale scheiding naar voren. Inwoners van Limburg en Noord-Brabant pakken dagelijks de auto voor bijvoorbeeld een ritje naar het werk.

Cashen op het platteland dus?

Daar lijkt het op. De verschillen in autobezit worden op buurtniveau nog beter zichtbaar. Deze lokale cijfers - verzameld door het CBS - zijn uitgesplitst naar ruim 9.000 buurten waarover data beschikbaar is. In onderstaande kaart is het gemiddeld aantal auto’s per huishouden te zien. De hotspots? Niet Amsterdam, Den Haag of Utrecht.

Zoom in of uit met de ‘+’ en ‘-’ buttons of typ een plaatsnaam in de zoekbalk. Buurten waar minder dan vijftig huishoudens wonen zijn niet weergegeven op de kaart.

Bron data kaart: CBS/Kadaster, 2014

Autoverkopers moeten richting Horsterveld in Zeewolde en Westakkers in Sint Michielsgestel, de buurten met de hoogste autodichtheid. Nu nog maar hopen dat ze daar net aan een nieuwe toe zijn.