Saul en David is inderdaad van Rembrandt

Nog even liet het Mauritshuis de spanning oplopen in de publiciteit rond de tentoonstelling Rembrandt? De zaak Saul en David over de wetenschappelijke onderzoeken naar en de restauratie van dat beroemde schilderij uit de zeventiende eeuw. Gisteren maakte het museum de verwachte conclusie bekend: het werk is van Rembrandt.

Het schilderij werd in 1898 gekocht door toenmalig directeur Abraham Bredius, die er zeker van was dat hij een Rembrandt had gekocht. Maar in 1969 schreef Rembrandtexpert Horst Gerson het af. Sindsdien zijn er hevige discussies over de toeschrijving gevoerd.

Dat het schilderij in Rembrandts atelier is geschilderd, is zeker door de overeenkomsten met andere schilderijen in de periode 1650 tot 1660 in grondering en verfopbouw. „Het grote formaat van het historiestuk en de kleurrijke en gevoelvolle modellering van sommige aspecten van het schilderij komen goed overeen met andere werken van Rembrandt uit de periode”, stelt een adviescommissie met conservatoren van het Louvre in Parijs en de National Gallery of Art in Washington, en de Nederlandse expert Ernst van de Wetering.

Wel was de vraag of het schilderij in een tweede fase door Rembrandt of door een leerling is bewerkt – door losse penseelstreken bij de mantel en overbodige en plompe klodders verf bij de hand, neus en ogen van Saul. De commissie noemt het een „onwaarschijnlijk scenario” dat de meester cruciale delen door een leerling liet voltooien. De ruwe indruk komt waarschijnlijk door oude restauraties waarbij verflagen zijn verwijderd en door verkleurde pigmenten. Donderdag opent de tentoonstelling.