Intense braafheid in 3D

Regisseur Johan Nijenhuis gebruikt in zijn nieuwe kinderfilm Apenstreken de meest geavanceerde digitale 3D-technieken voor een oubollige film, vol beklemmende nostalgie. Wim is de ontbrekende naam op het aloude leesplankje Aap-Noot-Mies, zien we aan het begin van de film, en blijkt ook het hoofdrolspelertje van de film: een weesjongen die eind negentiende eeuw niets liever wil dan leren lezen, maar niet naar school mag, omdat hij in de fabriek moet werken. Iets wat lijkt op het Kinderwetje van Van Houten zit er weliswaar aan te komen, maar is nog in de maak. Wim loopt weg uit het weeshuis, belandt op het platteland, leert daar de koeien melken, maar loopt tegen de lamp, waardoor hij weer in de klauwen valt van de feeksachtige Martine Sandifort, die het weeshuis bestiert. De film ziet er gelikt uit, maar de intense braafheid werkt nogal verstikkend. Een kleine knipoog hier en had de film lucht kunnen geven. Apenstreken? Zelden zulke brave apen gezien.