Het mislukte met Kiosk, nu probeert Apple het opnieuw

Met de nieuwe app News gaat Apple artikelen verspreiden via een eigen app. Voor uitgevers vooral interessant vanwege de extra advertentie-inkomsten.

Apple-baas Craig Federighi presenteert News, afgelopen maandag in San Francisco.
Apple-baas Craig Federighi presenteert News, afgelopen maandag in San Francisco. Foto Justin Sullivan/Getty Images/AFP

Het is al jaren een hele kunst om uit een Apple-aankondiging op te maken wat er écht wordt gezegd. De essentie ligt steevast verborgen onder een dikke laag superlatieven. Zo heeft News, de app die vanaf dit najaar de belangrijkste bron voor nieuws op de iPhone en iPad moet worden, „beautiful content from the world’s greatest sources” waardoor je ondergedompeld wordt in „the best mobile reading experience ever”.

Kijk nou toch, zo’n artikel met grote foto’s. „Stunning”.

Toch belooft Apple News – de maandag gepresenteerde app die nieuwsartikelen van verschillende websites samenvoegt tot één digitaal magazine – een belangrijke nieuwe stap te worden in hoe gebruikers nieuws gaan consumeren.

Vier vragen over Apple News.

1 Hoe werkt het?

Het werkt zo: als de app straks voor het eerst opent, krijg je verschillende titels en onderwerpen voorgeschoteld. Je kiest er een aantal die bij je interesses passen, bijvoorbeeld The New York Times, Vanity Fair, reizen, sport en Game of Thrones. Vervolgens stelt de app op basis van je keuzes een magazine samen, geplukt uit het online aanbod dat grote en kleine titels (via een simpele rss-feed) beschikbaar stellen. De app probeert vervolgens van je leesgedrag te leren en het aanbod daarop aan te passen.

Artikelen worden standaard in een generieke opmaak getoond, maar Apple hoopt uitgevers zover te krijgen dat ze hun belangrijkste artikelen speciaal voor News mooi optuigen. Het bedrijf ontwikkelde daarvoor het Apple News Format, waarmee met typografie, animaties, video’s en fotomozaïeken gespeeld kan worden. Zo kan The New York Times, dat volgens Apple straks dagelijks ruim dertig stukken gratis aan News toevertrouwt, een artikel er alsnog laten uitzien alsof het van de eigen site komt. Of het zelfs nóg wat aantrekkelijker maken.

2 Maar Apple heeft toch al de Kiosk-app?

In een wereld zonder mooimakerij zou er tijdens de presentatie zijn gezegd: de Kiosk-app van Apple, waarin sinds 2011 de apps van kranten en tijdschriften werden ondergebracht, is mislukt. Uitgevers maakten het liefst een app waarin de pdf-versie van de papieren krant kon worden gedownload, niet in de laatste plaats omdat de verkochte digitale exemplaren dan bij de oplage konden worden opgeteld.

Apples ideaalbeeld van een breed spectrum aan kranten en magazines die speciaal voor de iPad een nieuwe presentatievorm zouden bedenken, werd nooit realiteit. News – dat onderdeel wordt van iOS 9, de versie van het besturingssysteem voor iPhone en iPad die deze herfst beschikbaar komt – is een nieuwe poging daartoe.

Een belangrijk verschil met de Kiosk-app is dat je daarbinnen weer losse apps kon installeren; het was een vrij letterlijke vertaling van een kiosk naar een digitale equivalent, waarin de gebruiker de apps van zijn favoriete kranten en tijdschriften op een plankje kon zetten. De News-app is er niet voor hele uitgaves, maar voor losse artikelen.

3 Waarom doet Apple dit?

Nieuws lezen is een belangrijke tijdsbesteding op iPads en iPhones. Probleem is nu dat gebruikers allemaal individuele apps van media moeten downloaden om in die apps vervolgens artikelen te lezen. Met News haakt Apple in op twee belangrijke trends: ten eerste het ontbundelen en herverpakken van krantencontent. Journalistiek wordt opgedeeld per artikel en dan weer gepresenteerd in nieuwe pakketjes: de beste stukken van de dag, de best gelezen columns, wat je moet weten over Griekenland.

Ten tweede trekt Apple de journalistiek met News weg bij de maker; een gebruiker hoeft niet per se de site of app van de krant te gebruiken om de stukken te kunnen lezen. In plaats van de lezer naar artikelen trekken, komen de artikelen naar waar de lezer al is: op een sociaal netwerk, of rondswipend op de tablet.

4 Waarom doen de media hieraan mee?

Het moet geld gaan opleveren. Bij de stukken worden advertenties getoond. Bij Apple News gaat de opbrengst hiervan, vooralsnog, voor 100 procent naar de uitgevers. Bij het onlangs gelanceerde Instant Articles van Facebook, een vergelijkbare dienst waarbij artikelen van nieuwssites in hun geheel op Facebookpagina’s worden gepubliceerd, gelden soortgelijke voorwaarden.