Poldernieuws

Dit schrijven andere media vandaag

Foto AFP

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen van andere media?

Eindelijk anoniem film kijken

Kijk jij digitale films via Ziggo? Grote kans dat de kabelaar met je meekeek. Het bedrijf gebruikte gegevens over films om persoonlijke aanbiedingen te doen. Als klant kon je dat niet weigeren. Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) onderzocht de zaak, waarna Ziggo het beleid aanpaste, meldt Volkskrant.

Wilbert Tomesen, vice-voorzitter van het CBP, legt in een interview met Volkskrant uit hoe het werkt.

“Aanbieders van digitale televisie kijken als het ware mee. Zij observeren het gedrag van kijkers, maken profielen van hen om hen op basis daarvan persoonlijk te benaderen.”

Toen het onderzoek naar buiten kwam, paste Ziggo zijn beleid aan. Nu blijven de kijkgegevens anoniem. In Volkskrant reageerde een woordvoerder op de ophef:

“We hechten groot belang aan de privacy van onze klanten en we vinden het belangrijk dat we zorgvuldig met gegevens van onze klanten omgaan.”

Nog meer bezuinigingen voor Air France-KLM

Air France-KLM blijft verlies lijden. Daarom moet het bedrijf sneller en meer bezuinigen dan gepland. Dat zegt topman Alexandre de Juniac tegen de Telegraaf tijdens een congres over luchtvaart in Miami.

Bezuinigingen die voor volgend jaar gepland zijn, schuiven naar voren. Hoeveel het bedrijf extra moet korten, is niet bekend. Om geld te besparen, denkt Juniac aan andere arbeidscontracten.

“We kijken naar het model dat ook in de scheepvaart wordt gebruikt. Daarbij hoeven er minder premies en sociale lasten te worden afgedragen, bijvoorbeeld voor het cabinepersoneel.”

De omzet van het Nederlands-Franse luchtvaartbedrijf ging in mei weer achteruit. Er vliegen wel steeds meer passagiers met Air France-KLM, maar door overcapaciteit zijn de ticketprijzen gedaald. Het is lang geleden dat er positief nieuws bij Air France-KLM vandaan kwam. En zoals NRC Q al eerder schreef, zijn er ook zorgen over de positie van KLM en Schiphol.

Nieuw: culinair eten op je werk

Ben jij de bedrijfskantine zat? Startup Foodora brengt per fiets gerechten van toprestaurants naar je werk. Volgens Emerce een Nederlandse primeur.

Gerechten van toprestaurants worden per fiets bij bedrijven en huishoudens bezorgd. Vincent Hosman is countrymanager Nederland bij Foodora en vertelt Emerce hoe het werkt.

“Op dit moment kun je bestellen bij ruim dertig restaurants. Meer dan veertig andere hebben al getekend, die komen binnenkort online. We bezorgen per fiets, dus onze impact op het milieu is nul. Ik durf volmondig te stellen dat we uniek zijn.”

Foodora is actief in 23 steden in acht landen. Je bestelt een lunch vanaf drie euro, maar kunt ook zestig euro neerleggen voor een schotel fruits de mer. Eén nadeel: op dit moment kun je in Nederland alleen in Amsterdam bestellen. Volgens Hosman verandert dat snel.