Dag Kiosk

Apple heeft iets nieuws: News

Foto AFP

Het is al jaren een hele kunst om bij een Apple-aankondiging te horen wat er écht wordt gezegd. De essentie ligt steevast verborgen onder een dikke laag superlatieven. Zo heeft News, de app die vanaf dit najaar de belangrijkste bron voor nieuws op de iPhone en iPad moet worden, “beautiful content from the world’s greatest sources” waardoor je vanzelf “the best mobile reading experience ever” hebt.

news ios9
Kijk nou toch, zo’n artikel met grote foto’s. “Stunning.”

Toch belooft Apple News een belangrijke stap te worden in hoe wij nieuws consumeren. Vier vragen over de nieuwe app.

1. Hoe werkt het?

Zo: als je de app straks voor het eerst opent, krijg je verschillende titels en onderwerpen voorgeschoteld. Je kiest er een paar uit, bijvoorbeeld The New York Times, Vanity Fair, Quartz, reizen, sport en Game of Thrones. Vervolgens stelt de app op basis van je keuzes een magazine samen, geplukt uit het online aanbod dat grote en kleine titels (via een simpele rss-feed) beschikbaar stellen. De app probeert vervolgens van je leesgedrag te leren en het aanbod daarop aan te passen.

Deze titels doen al mee:

Beeld Niemanlab

Beeld Niemanlab

Artikelen worden standaard in een generieke opmaak getoond, maar Apple hoopt uitgevers zover te krijgen dat ze hun belangrijkste artikelen speciaal voor News mooi optuigen. Het bedrijf ontwikkelde daarvoor het Apple News Format. Zo kan The New York Times, dat volgens Apple straks dagelijks ruim dertig stukken gratis doorsluist naar News, een artikel er alsnog laten uitzien alsof het van de eigen site komt.

2. Maar Apple heeft toch al de Kiosk-app?

Ja. Maar die is mislukt. Apples ideaalbeeld van een breed spectrum aan kranten en magazines die speciaal voor de iPad een nieuwe presentatievorm zouden bedenken, werd nooit realiteit. Uitgevers maakten het liefst een simpele app waarin de pdf-versie van de papieren krant kon worden gedownload, niet in de laatste plaats omdat de verkochte digitale exemplaren dan bij de oplage konden worden opgeteld.

Een belangrijk verschil tussen Kiosk en News is dat de laatste er niet is voor hele uitgaves, maar voor losse artikelen.

3. Waarom doet Apple dit?

Met News haakt Apple in op twee belangrijke trends: ten eerste het ontbundelen en herverpakken van krantencontent. Journalistiek wordt opgedeeld per artikel en dan weer gepresenteerd in nieuwe pakketjes: de beste stukken van de dag, de best gelezen columns, alles over Griekenland.

Ten tweede trekt Apple de journalistiek met News weg bij de maker; een gebruiker hoeft niet per se de site of app van de krant te gebruiken om de stukken te kunnen lezen. In plaats van de lezer naar artikelen trekken, komen de artikelen naar waar de lezer al is: op een sociaal netwerk, of rondswipend op de tablet.

4. Waarom doen de media hieraan mee?

Het moet geld gaan opleveren. Bij de stukken worden advertenties getoond. Bij Apple News gaat de opbrengst hiervan - vooralsnog - voor 100 procent naar de uitgevers. Bij het onlangs gelanceerde Instant Articles van Facebook, een vergelijkbare dienst waarbij artikelen van nieuwssites in hun geheel op Facebookpagina’s worden gepubliceerd, gelden soortgelijke voorwaarden.