5.000 euro per column? ‘Merk’ Jan Mulder is in Vlaanderen veel waard

Ja, 5.000 euro per column is heel veel geld, maar niet iedereen geniet de reputatie die Jan Mulder heeft in Vlaanderen. Hij is er een merk, een merk dat grof geld waard is, schrijft onze correspondent Tijn Sadée.

Jan Mulder.
Jan Mulder. Foto ANP/ Levin den Boer

Over de exacte details van de deal – 5.000 euro per stukje? – is nog wat geruzie, maar dat het om een record in columnistenland gaat is duidelijk: de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws kaapt Jan Mulder voor naar verluidt 750.000 euro weg bij concurrent Het Nieuwsblad. Voor dat bedrag gaat Mulder, die in Brussel als voetballer ooit furore maakte bij topclub Anderlecht, voor Het Laatste Nieuws drie jaar lang columns schrijven. De krant gaat hem “ook voor marketingdoeleinden gebruiken,” aldus de hoofdredactrice.

De toptransfer zorgde meteen voor ophef. “En intussen moeten freelancers inleveren vanwege besparingen bij kranten,” tweette schrijver-columnist Joost Vandecasteele.

Twitter avatar JoostVDC Joost Vandecasteele En nu weer wachten op de volgende mededeling dat freelancers bij kranten moeten inleveren wegens nodige besparingen. http://t.co/3hgmfNd77W

En zo waren er meer kritische geluiden:

Twitter avatar annetdejong Annet de Jong Jan Mulder, dat is toch die man die altijd ‘zakkenvullers!’ schreeuwt naar politici?
Twitter avatar Pritt Pritt Heeft iemand een DWDD-fragmentje paraat waarin Jan Mulder (750.000 euro voor 3 jaar columns) fulmineert tegen graaiers? Alvast dank.
Twitter avatar Ljosmyndun Thomas Smolders Jan Mulder krijgt op 3 jaar €750.000 voor een wekelijkse column in HLN. Wat als De Persgroep dat geld in journalistiek had geïnvesteerd?

Mulder is in Vlaanderen een merk

Maar media-experts “begrijpen heel goed” dat De Persgroep (eigenaar van Het Laatste Nieuws en onder andere De Volkskrant) zoveel geld over heeft voor Mulder. Hij is in België “een topmerk”. Mediahuis, eigenaar van Het Nieuwsblad (en onder meer NRC Media), heeft het nakijken.

Mulder, die als columnist zijn opmars bij de zuiderburen begon in weekblad Humo, groeide afgelopen zomer uit tot Vlaams mediafenomeen dankzij zijn tv-optredens in programma’s rond het WK voetbal. De Belgische Rode Duivels deden het goed, maar Mulder scoorde nog beter: met zijn kenmerkende dwarse en prikkelende analyses zorgde hij voor vuurwerk. Hij vervult daarmee een wens onder veel Vlamingen die klagen over hun doorgaans wat belegen tv-cultuur waarin vurige debatten en harde confrontaties onbekend terrein zijn. “Kan het niet wat brutaler, zoals in Nederlandse programma’s als De Wereld Draait Door?”, luidt geregeld de zelfkritiek.

De Vlamingen willen dat brutale Nederlandse

Met Jan Mulder heeft Vlaanderen een brutale stoorzender geïmporteerd, en dat betaalt zich uit: Sporza op de Vlaamse publieke zender kreeg er tijdens de WK-zomer plots een grote groep vrouwelijke kijkers bij. Dankzij Mulders senior sexappeal, aldus Vlaamse media-experts.

Wat Mulders geheim is, werd hem in de Vlaamse media gevraagd. “Laat me eerlijk zijn,” zei Mulder met een ironische lach. “Alle vrouwen zijn voor me gevallen deze zomer. Ik spreek de taal van Jan met de pet. En ik meen ook altijd wat ik zeg.”

Ook op de commerciële zender Vier maakt de 70-jarige Mulder komend najaar furore, in een realityprogramma waarin hij met mensen met een dwangneurose naar Thailand reist. Toen hij tijdens de opnames gewond raakte na een val uit een hut was dat in Vlaanderen groot nieuws.

De aankoop van Mulder zal Het Laatste Nieuws geen windeieren leggen, zegt reclamemaker Jens Mortier in De Standaard. Als Mulder elke twee weken een radiospot voor de krant inspreekt “is hij het waard”.