Nike-kantoor Hilversum genoemd bij FIFA-fraude

Het Europese hoofdkantoor van Nike in Hilversum is genoemd in het onderzoek naar corruptie rond de FIFA. Voor het verkrijgen van een enorm sponsorcontract met de Braziliaanse voetbalbond in 1996 zou Nike ruim 35,4 miljoen euro aan smeergeld hebben overgemaakt naar sportmarketingbedrijf Traffic, dat centraal staat in de corruptie-affaire.

Ronaldinho in het Braziliaanse shirt, gemaakt door Nike. Het merk zou de sponsoring van de Seleção alleen gegund hebben gekregen omdat het miljoenen aan smeergeld betaalde via sportmarketingbedrijf Traffic.
Ronaldinho in het Braziliaanse shirt, gemaakt door Nike. Het merk zou de sponsoring van de Seleção alleen gegund hebben gekregen omdat het miljoenen aan smeergeld betaalde via sportmarketingbedrijf Traffic. Foto EPA / Kochetkov

Het Europese hoofdkantoor van Nike in Hilversum is genoemd in het onderzoek naar corruptie rond de wereldvoetbalbond FIFA. Voor het verkrijgen van een enorm sponsorcontract met de Braziliaanse voetbalbond in 1996 zou Nike 40 miljoen dollar (35,4 miljoen euro) aan smeergeld hebben overgemaakt naar het Braziliaanse sportmarketingbedrijf Traffic, dat centraal staat in de corruptie-affaire.

Dat melden Braziliaanse en Amerikaanse media. In de Braziliaanse pers dook gisteren het sponsorcontract op ter waarde van 160 miljoen dollar, dat mede is ondertekend door voormalig Nike-directeur Cees van Nieuwenhuizen. Van Nieuwenhuizen is de man die Nike groot maakte in de voetbalwereld door sponsorcontracten te sluiten met bonden van grote voetballanden.

Traffic was spil in affaire

Nike wordt niet met name genoemd in de documenten van de Amerikaanse FBI, die onderzoek doet naar grootschalige omkoping in het voetbal. De rol van het sportbedrijf is naar boven gekomen dankzij bekentenissen van José Hawilla, de baas van het sportmarketingbedrijf Traffic.

Traffic handelde in sportrechten, en heeft volgens de FBI grote sommen smeergeld betaald aan verschillende FIFA-officials. Op die manier zou de toewijzing van toernooien in met name Noord- en Zuid-Amerika zijn gemanipuleerd. Traffic mocht de uitzendrechten van deze toernooien exclusief verkopen. Daarnaast onderhield het sportmarketingbedrijf nauwe banden met de Braziliaanse voetbalbond.

Zonder Traffic had Nike nooit het recht kunnen verwerven het Braziliaanse elftal tien jaar lang te mogen kleden. De 40 miljoen smeergeld zou geïnd zijn door Traffic en doorbetaald aan hoge functionarissen van de Braziliaanse voetbalbond.

Nike werkt mee aan onderzoek

Het Financieele Dagblad meldt vanochtend dat een bedrag van 15 miljoen dollar aan marketing fees via Traffic terecht zou zijn gekomen bij Ricardo Teixeira, de oud-voorzitter van de Braziliaanse voetbalbond. Teixeira stapte in 2012 op na aanhoudende geruchten van corruptie.

Cees van Nieuwenhuizen, die het sponsorcontract uit 1996 namens Nike Europa ondertekende, laat in een reactie weten:

“Ik heb begrepen dat Nike volledig meewerkt aan een kennelijk onderzoek van de FBI. Het lijkt mij niet verstandig om daar als inmiddels pensionado tussendoor te fietsen.”

Nike als voetbalmerk

Van Nieuwenhuizen was in de jaren negentig belangrijk voor Nike. Hij zette Nike, groot geworden in Amerikaanse sporten, op de kaart als voetbalmerk door sponsordeals te sluiten met de Brazilianen en met de KNVB. Later werd hij zaakwaarnemer van bondscoach Guus Hiddink.