Wearables

Last van een collega met zweetvoeten? Geef hem slimme zolen

Foto iStock

Je weet eigenlijk niet zo goed hoe je er iets van moet zeggen. Maar telkens als die ene collega binnenloopt, volgt gegarandeerd vroeg of laat een vrij indringende geur: die van zijn of haar voeten.

Een Eindhovens wearable-bedrijfje, Vay Technologies, denkt de oplossing te hebben: een ‘slimme zool’ die je voet ventileert of warm houdt en die je via een app kan besturen.

Niet te doen

“Het kon echt niet langer zo”, zegt eigenaar Ilias Paragulgov lachend aan de telefoon.

“We zijn met een team van vijf en zitten dicht op elkaar. De stank was niet te doen. Hij schaamde zich er voor, wij hadden er last van.”

De oplossing? Dan maar zelf iets uitvinden. Sinds vorige week loopt een campagne op Kickstarter om de uGALE-zool van de grond te krijgen. Een microcompressor perst koude of warme lucht door de zool, die vervolgens via kleine gaatjes in je schoen terechtkomt.

Foto Vay Technologies

Foto Vay Technologies

Helemaal nieuw is het idee niet. Ademende zolen bestaan al langer, denk aan die van Geox. En het Franse Digitsole haalde via Kickstarter eerder 80.000 euro op voor een zool met warmteregeling.

Volgens Paragulgov heeft zijn team een jaar aan de technologie gewerkt, is een grote Amerikaanse schoenenfabrikant geïnteresseerd en zouden de zolen bovendien draadloos op te laden moeten zijn. Kost je dan wel 200 euro voor een paar.

“Ze zijn niet goedkoop, nee. We richten ons nu eerst op de Kickstarter-campagne, daarna komt misschien productie op grotere schaal. Als dat lukt, kan hopelijk ook de prijs omlaag.”

Hoe gaat het met schoenen als wearable?

De uGALE is een voorbeeld van hoe er wordt doorontwikkeld aan intelligente schoenen. Sportschoenen met een ingebouwd scherm, hakken die je er met een app elke dag anders uit kunt laten zien, sneakers met honderd programmeerbare LED-lampjes: ook allemaal nieuw dit jaar.

Een aantal recente smart shoes op een rijtje

In flink wat gevallen blijft de vraag wel: wat heb je er in de praktijk aan? Een hartslagmeter heeft je smartwatch ook, en bijhouden hoeveel je gelopen hebt of wat je dat aan calorieën kost, kan je telefoon net zo goed of beter. Daar komt bij dat je voor veel schermloze ‘smart shoes’ een van die twee alsnog nodig hebt. Het zijn vooralsnog dan ook vooral techbedrijven die slimme schoenen gebruiken om de mogelijkheden van het ’internet of things’ te laten zien. Alles moet volgens die filosofie aangesloten worden op internet, ook wat je dagelijks aan je voeten hebt.

Grote schoenenfabrikanten als Nike en Adidas lijken terughoudender. Nike, dat met Nike+ in 2006 al sensoren in schoenen inbouwde, besloot vorig jaar te stoppen met het maken van hardware en zich vol op (sport)apps te storten voor onder meer de Apple Watch.

Adidas stopt tegenwoordig Near Field Communication-chips in zijn sportschoenen. Het doel: meer te weten komen over het gebruik ervan, kennis die nu ophoudt zodra een schoen wordt verkocht. Wie wil kan gebruiksgegevens aan Adidas doorgeven en in een winkel onder meer gepersonaliseerde informatie en aanbiedingen krijgen door z’n telefoon bij de schoen te houden. Ook geven de schoenen zelf aan wanneer ze aan vervanging toe zijn. Alleen laten ze nog niet weten hoe ze ruiken.