Bo&Caro

In een privéjet mogen je hondje en je geweer wel gewoon mee

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: De presentatie van de Challenger 350, het nieuwste vliegtuig van Netjets
Wie: Philip Baer, director Noord-Europa en piloten Miles Edmeston en Dave Pastoor

Het is de lievelingshobby van zakenman en miljardair Warren Buffet. Zijn bedrijf Netjets. Een luchtvaartmaatschappij die wereldwijd privévliegtuigen laat rondvliegen voor alleen de allerrijksten. Die kopen een aantal vlieguren per jaar in en kunnen dan op elk gewenst moment, waar dan ook ter wereld, een privéjet bestellen die hen nog dezelfde dag naar de gewenste plaats van bestemming vliegt.

“Veel mensen denken dan aan rijke Russen, die bij wijze van spreken nog diamanten uit hun raampje strooien, maar dat is niet zo”, zegt region director Philip Baer.

“Het zijn vooral veel grote bedrijven die hun personeel snel van de een naar de andere plek moeten krijgen.”

Met je kat of geweer op schoot

Alhoewel, de privéjets zijn ook erg geliefd bij miljonairs die graag hun hond of kat op schoot houden tijdens de vlucht. Vorig jaar werden er in Europa bijna tweeduizend huisdieren aan boord verwelkomd. “En mensen die van jagen houden, bij ons geen gedoe met detectiepoortjes, wapens mogen gewoon mee het vliegtuig in”, vertelt Bear trots terwijl hij de gloednieuwe Challenger 350 inklimt. Stoelen met kalfslederen bekleding, een loungebank, een raampje op de wc (“Kan je tenminste naar buiten kijken als je bezig bent”), mahoniehoutentafeltjes om je champagnekoeler op te zetten, kortom: the works.

Piloot Miles Edmeston schenkt een tomatensapje in. “Peper en zout erbij? Wat tabasco? Ik heb alleen geen selderijstengels, I’m terribly sorry.” Edmeston vloog ooit de Cityhoppers van KLM. “In feite ben je dan gewoon een buschauffeur, so terribly boring.” Het vliegen voor Netjets is volgens hem vele malen spannender.

“Het kan zomaar gebeuren dat je onderweg bent naar Londen, de klant gebeld wordt dat zijn vergadering niet door gaat, en je in de lucht een U-turn maakt om naar de Côte d’Azur te vliegen.”

Piloot Miles Edmeston en director Philip Baer in de Challenger 350 van Netjets

Een foto die is geplaatst door Bo&Caro (@boencaro) op

Zó rijk

Voor Piloot Dave Pastoor was de kennismaking met de wereld van de privévliegers een hele openbaring.

“Dat er zo veel mensen zó rijk zijn dat ze zich dit kunnen veroorloven, ik had geen idee.”

Alleen al vanuit Nederland vertrokken vorig jaar zo’n duizend vluchten.

Toch kan Netjets niet zonder het kapitaal van Warren Buffet. Hoe rijk de klanten ook zijn, de winstmarge blijft relatief gezien klein. “Vliegen is duur en we hebben een vloot van zeshonderdvijftig vliegtuigen die om de tien jaar vervangen worden. Dat zijn enorme investeringen,” legt Baer uit. “Een klein vliegtuigje kost al snel vijfentwintig miljoen.”

En wat kost het dan om een jaartje een privéjet bij Netjets te huren? Dat mag Baer niet zeggen. Policy. “In elk geval kan ik het niet betalen.” Hij zucht. “Never ever.”