Gevel- vs. Kozijnbeheer

Eén van de manieren om je eigen zaak te bevoordelen is door het reserveren van sleutelwoorden op internet. Dat is precies wat de firma Kozijnbeheer uit Assen deed en waar de firma Gevelbeheer uit Spakenburg bezwaar tegen maakte. Beide bedrijven doen onderhoud aan gevels en kozijnen. De een al wat langer dan de ander – en een gesprek over een overname was mislukt. Kozijnbeheer had op internet zijn zaakjes voor elkaar. Wie op internet de term ‘gevelbeheer’ intikt, komt automatisch uit bij Kozijnbeheer. Gevelbeheer vond dat verwarrend, misleidend en dus onrechtmatig. Pogingen om de domeinnaam gevelbeheer.nl van Kozijnbeheer over te nemen waren mislukt. Kozijnbeheer vond ook niet dat het de regels over het gebruik van andermans handelsnaam overtrad. Het woord ‘gevelbeheer’ kwam op zijn eigen site niet eens voor.

Met die redenering is de rechter het eens. De rechter vindt ook niet dat Kozijnbeheer zich maatschappelijk onfatsoenlijk gedraagt door te profiteren van andermans inspanningen. Kozijnbeheer heeft de term gevelbeheer op internet voor zichzelf gereserveerd, ruimschoots vóórdat de firma Gevelbeheer er bekendheid mee verwierf. En het belang van Kozijnbeheer om het begrip gevelbeheer op internet voor zichzelf te houden is niet kleiner dan het belang van Gevelbeheer om die term weer vrij te spelen. Dus mag het blijven zoals het was.