While you were sleeping... in the US

Facebook en Google laten ruimte even links liggen

Foto Reuters

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Het was leuk zolang het duurde. Facebook en Google doen niet meer mee met de ruimterace, schrijft Quartz. Beide bedrijven zetten hun ambitieuze plannen voor satellieten in de koelkast.

Volgens The Information is Google de laatste om hun ruimteproject voor een satelliet te laten vallen. De techgigant kwam er achter dat het nooit uit de kosten zou kunnen komen. Geen verrassing, zeggen experts. Dit soort projecten heeft een grote kans van falen. Een satelliet maken is makkelijk, hem in de lucht/ruimte krijgen en houden is het moeilijkste.

Maar Google en Facebook hoeven niet te treuren. Mocht het een ander bedrijf, zoals SpaceX of O3b, lukken om goedkoop en gemakkelijk satellieten in de ruimte te schieten dan zullen de twee techreuzen meteen aan de bak kunnen.

Walgreens blundert

Walgreens is een makkelijk te voorkomen pr-blunder begaan, schrijft The Chicago Tribune. Vorige week dumpte de drogisterijketen de inventaris van een gesloten filiaal in Wyoming in een stortplaats- in plaats van deze te doneren aan het goede doel.

De winkel werd in 2014 gesloten na een aardverschuiving. De producten die werden gedumpt, lagen daar al een jaar te verstoffen op de planken. Volgens woordvoerder Phil Caruso was hier sprake van een bijzondere situatie. Normaal doneert Walgreens goederen uit gesloten winkels aan liefdadigheidsorganisaties. De afgelopen vijf jaar zou het bedrijf al zeker 10 miljoen kilo weggegeven hebben. Caruso:

“Dit is zeker geen typische situatie. Hoe vervelend het ook is dat we producten hebben weggegooid; dat was omdat we voorzichtig wilden zijn. We konden de kwaliteit en veiligheid van de artikelen niet meer vaststellen.”

Toch zouden vooral producten als keuken- en toiletpapier, ingeblikt voedsel, speelgoed en schoonmaakspullen gedumpt zijn volgens getuigen én de burgemeester van de stad van de gewraakte Walgreens locatie. Spullen die nog zeker bruikbaar waren.

‘Apple valideert Blendle’

Apple wil dit najaar de nieuwsmarkt veroveren, meldt The Wall Street Journal. De Apple News app moet een nieuw soort publicatieplatform worden voor uitgevers.

Apple News heeft veel weg van Flipboard, dat berichten van sociale media en webpublicaties verzamelt en weergeeft als een digitaal magazine. Maar ook een beetje van Blendle. Volgens The Wall Street Journal krijgen lezers de mogelijkheden om artikelen van meer dan 20 uitgevers te lezen. Onder andere The New York Times, The Economist, de Daily Mail, BuzzFeed, ESPN doen mee. Voorlopig lijkt Apple News bekostigd te worden door advertentie-inkomsten.

Blendle-man Alexander Klöpping ziet in de komst van Apple News geen concurrentie maar vooral een validatie van zijn eigen werk:

Twitter avatar AlexanderNL Alexander Klöpping Haha wordt Blendle ff gevalideerd door Apple. Ziet er overigens heel vet uit voor gratis nieuws (en wel alleen echt voor gratis nieuws)