While you were sleeping... in Asia

China wil de laatste beetjes natuurschoon beschermen voor toeristen

Foto Reuters

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

China wil de beetjes wilde natuur die het land nog kent beter beschermen, weliswaar met een economisch doel. Het land wil een systeem van nationale parken in het leven roepen om zo natuurschoon te beschermen en meer toeristen te lokken, schrijft de Financial Times.

Er zijn genoeg horrorverhalen over hoe China met gebieden omgaat die in naam beschermd zijn. Zo werd in 2009 de laatste tijger door een jager doodgeschoten in een tijgerreservaat langs de grens met Laos.

Deels is het probleem financieel van aard. China geeft per hectare minder uit aan het beschermen van natuur dan ontwikkelingslanden als Thailand en Nepal. Deels is het probleem dat Chinezen snel rijker worden, auto’s kopen en natuurgebieden overlopen.

Zuid-Koreaans toeristeneiland moet klimaatneutraal

Wie ooit de energieverslindende toeristenindustrie op een vakantie-eiland als Bali heeft gezien, moet onder de indruk zijn van de ambities van Jeju, een Zuid-Koreaanse bestemming.

Het eiland wil, met hulp van technologiebedrijf LG klimaatneutraal worden. Dat schrijft de Nikkei Asian Review. Tegen 2030 moeten de plannen uitgevoerd zijn.

Jeju wil windmolens en zonnepanelen gebruiken om van fossiele brandstoffen af te komen. Ook wil het eilandbestuur batterijen voor elektrische auto’s gaan leasen. Het project kost ruim 5 miljard euro.

Baas Qatar Airways ziet probleem met Golfcarriers niet

Het is al langer een dingetje in de luchtvaartwereld: maatschappijen uit Europa en Amerika klagen dat concurrenten uit Golfstaten een oneerlijk voordeel genieten omdat zij miljarden staatssteun krijgen. In de Golf zien ze het probleem niet, blijkt uit een interview van persbureau Reuters met Akbar Al Baker, de topman van Qatar Airways.

Waarom zou mijn overheid moeten toegeven, vraagt Al Baker zich strijdbaar af in het interview. Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen willen dat de overheid een luchtvaartverdrag met landen in de Golf opzegt vanwege de oneerlijke staatssteun. Dat lijkt Al Baker onzin. Wij kunnen zo veel vluchten uitvoeren naar de VS als wij willen en Amerikaanse maatschappijen kunnen hetzelfde doen, aldus de topman. “Dit is een overeenkomst tussen twee volwassen regeringen”, zegt Al Baker.

Bedrijven als Qatar, Etihad en Emirates zouden volgens Reuters voor ruim 40 miljard Amerikaanse dollar aan staatssteun hebben gekregen. In Nederland klaagt KLM over de oneerlijke positie. Van de Staat mag bijvoorbeeld Qatar geen extra landingsrechten verkrijgen op Schiphol.