Blendle gaat naar Duitsland, maar lijdt nog verlies

Vandaag maakt de digitale kranten- en tijdschriftenkiosk Blendle bekend met een Duitse versie te komen. Binnen een aantal maanden kunnen Duitse gebruikers artikelen van onder meer Bild, Die Welt en Der Spiegel per stuk kopen. Nederlandse gebruikers krijgen ook toegang tot de Duitse media.

De uitbreiding is niet onverwacht. In oktober namen de Duitse uitgever Axel Springer en The New York Times voor drie miljoen euro een belang van 25 procent in Blendle. De VS is na Duitsland waarschijnlijk het volgende land waar de dienst beschikbaar komt: The New York Times, The Wall Street Journal en The Washington Post zijn al gecontracteerd.

Vier vragen.

Waarom groeien?

Blendle lijdt verlies: een half miljoen vorig jaar. In 2017 is het geld op: dan moet Blendle winst maken, of weer kapitaal aantrekken. Wil het bedrijf winstgevend worden, is schaalvergroting nodig.

Hoe groot is Blendle eigenlijk?

Gemeten naar media-aandacht heel groot: alleen al in NRC is Blendle sinds februari 2013 in 60 artikelen genoemd – dit stuk niet meegerekend. Ter vergelijking: de Nederlandse start-up Adyen, een betaalsysteem voor sites, slechts vier keer – ondanks dat het vorig jaar 250 miljoen dollar ophaalde (ruim tachtig keer meer dan Blendle).

De belangrijkste redenen: media schrijven graag over media én internetondernemer Alexander Klöpping. Met het originele idee vond oprichter Marten Blankesteijn geen gehoor bij uitgevers, tot hij Klöpping vroeg om mee te doen. Met hem, en daarmee De Wereld Draait Door, gingen plots de deuren open.

Wie zitten er op Blendle?

Blendle heeft ruim een kwart miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan ongeveer een kwart betalend. Die groei loopt op: ruim een half jaar geleden waren dat er 100.000. Tweederde van de gebruikers is onder de 35 jaar – precies de lezers die kranten nu moeizaam bereiken. Nu betaalt die groep plots weer voor journalistiek: 70 procent van het bedrag dat gebruikers voor een artikel betalen gaat naar de uitgevers, Blendle krijgt de rest.

Goed nieuws dus voor de kranten. Blendle komt tenslotte “gratis geld langsbrengen”, zoals Blankesteijn zegt. Bonus: jonge lezers komen weer in contact met merken als NRC en De Telegraaf. Maar is Blendle echt het antwoord voor noodlijdende kranten? Dat is een oneerlijke verwachting, zegt hij.

“Dat wij de redding voor de journalistiek zijn is nooit een claim die wij zelf geuit hebben.”

Hoeveel levert Blendle op?

Hoeveel Blendle in totaal aan kranten en bladen heeft uitgekeerd maakt het niet bekend. NRC liet eerder weten dat Blendle in 2014 een ton aan de omzet bijdroeg – ongeveer de kosten van twee journalisten. De Persgroep (Trouw, AD, Het Parool, de Volkskrant) verdiende in het laatste kwartaal van vorig jaar tussen de 40.000 en de 50.000 euro.

Een blad als 360 Magazine haalt “een paar procenten” van de omzet uit Blendle, laat controller Arthur van der Meeren van het blad weten. “De inkomsten die wij uit Blendle genereren zijn verwaarloosbaar”, zegt hij. “We zien wel een groei en een mooi platform om 360 bij een breder publiek onder de aandacht te brengen.”

Blendle is dus niet ‘de redding’ voor de kranten, maar nog vooral een extraatje. Daar staat tegenover dat elke euro van Blendle er anders niet zou zijn geweest, zegt Blankesteijn. “Dan kan je zeggen: ik had gehoopt dat het nog meer was geweest, nou geef ons nog een paar jaar de tijd.”