Vanaf nu is er voetbal op de familiezender

Zaterdag was de laatste Europese clubwedstrijd bij de publieke omroep. De Champions League verhuist naar SBS 6. En nu?

Ze zullen het missen, Jack van Gelder en zijn collega’s van NOS Studio Sport. De mooie stadions, het bij vlagen prachtige voetbal, de glamour. Zaterdag zond de NOS voor het laatst een live wedstrijd uit van de Champions League. De finale tussen Juventus en FC Barcelona trok 2,4 miljoen kijkers, iets meer dan vorig jaar. „We hebben het 23 jaar mogen doen”, zei Van Gelder zaterdagavond laat met een strak gezicht. „Er zitten wel eens collega’s te huilen; dat doe ik absoluut niet. Want de tijd gaat verder en misschien komt het wel weer eens terug.”

Het was de laatste Europa Cup-wedstrijd bij de publieke omroep. In augustus verhuist de Champions League naar SBS. Naar ‘familiezender’ SBS 6 om precies te zijn en niet naar ‘mannenzender’ Veronica.

Wat verandert er voor de voetbalkijker? Wat zijn de gevolgen voor de NOS, NPO 3 en Ster, SBS 6 en NU.nl?

NOS

Sinds 1992 bracht NOS Studio Sport de Champions League in beeld. Daarvoor was vrijwel al het Europa Cup 1-, 2-, en 3-voetbal al te zien bij de publieke omroep. De bezuinigingen die Hilversum de komende jaren treffen, dwongen de NOS echter af te zien van de uitzendrechten van het Europese toernooi. De omroep kocht liever de samenvattingen van de eredivisie.

„Maar”, zei NOS-directeur Jan de Jong onlangs, „het is niet ondenkbaar dat we de komende jaren meer sport dan nu uitzenden op NPO 3. Ook in oneven jaren.” Dan zijn er geen grote evenementen als de Olympische Spelen, WK en EK voetbal. De Jong noemde onder meer het WK beachvolleybal dat binnenkort plaatsvindt in Nederland. „We gaan niet méér rechten kopen, maar wel meer uren uitzenden. Zo kunnen we sport beter omarmen.”

NPO 3 en Ster

Nu NPO 3 niet langer dinsdag- en woensdagavonden inruimt voor de Champions League zou er ruimte moeten komen voor nieuwe, experimentele programma’s voor jonge kijkers. Het wegvallen van het voetbal leidt echter tot een geschat verlies van 1 tot 1,5 procent marktaandeel. Dat kost Ster pakweg 8 tot 10 miljoen euro aan reclame-inkomsten. De uitzendrechten van de Champions League kostten in het verleden 10 tot 15 miljoen euro. Ster houdt al rekening met een daling van de inkomsten in 2015.

SBS 6

Wanneer SBS 6 de eerste Champions League-wedstrijden uitzendt is nog niet bekend. Op 11 augustus brengt de zender in elk geval de Europese Super Cup. In september start de poulefase, met PSV. De voorrondes voor de Champions League, met Ajax, vallen volgens een woordvoerder van SBS niet binnen het rechtenpakket van de Champions League. Die worden door de clubs zelf verhandeld.

SBS koos er dus voor de Champions League op SBS 6 uit te zenden. Dat dit de programmering van SBS 6 op vele dinsdagen en woensdagen overhoop gooit, neemt men blijkbaar op de koop toe. Het beter presterende Veronica houdt zo wel een constante programmering met films en series.

NU.nl

Nu steeds meer mensen tv-kijken op hun tablet of smartphone zijn de digitale uitzendrechten van de Champions League interessanter dan in 2011, toen de NOS die rechten verwierf. Wat SBS en Sanoma gaan doen online is nog niet bekend. Donderdag meldde ze wel al dat de live-uitzending ook online te volgen is bij onder meer NU.nl. De site brengt ook samenvattingen, clips, reacties en een liveblog. Gratis, aldus de woordvoerder van SBS. Of andere wedstrijden live (of later) te zien zijn via de sites van SBS is nog onbekend.

Zo blijft NU.nl de grootste nieuwssite van Nederland. In bezoekers, maar ook commercieel. Reclame rond online video groeit, maar adverteerders willen wel zekerheid dat hun commercials echt worden gezien. Europees topvoetbal is daarbij een zekere factor.