Opinie

Uw orkest, nu in de Efteling, op tv en bij de banketbakker

In De Efteling opent binnenkort de nieuwe attractie Baron 1898: een achtbaan met vrije val. Maar voor de muziekliefhebber is er troost: in de Efteling speelt ook muziek een hoofdrol. Attracties hebben catchy soundtracks waardoor je – kotsmisselijk of niet – toch zingend finisht.

Onlangs werd de door René Merkelbach gecomponeerde score voor Baron 1898 opgenomen. Opzwepend, Eftelingiaans en schatplichtig aan Van Otterloos Soldaat van Oranje, maar vooruit: de muziekgeschiedenis staat bol van goed jatwerk. Meer moeite had ik met het orkest van dienst: het Brussels Philharmonic. Vast een geldkwestie, maar waarom sprongen Nederlandse orkesten niet op dit buitenkansje? Uw orkest, nu in De Efteling! Lever sprookjesdukaten in en krijg korting op een concert naar keuze!

Bij alle ontwikkelingen rondom het Rotterdams Philharmonisch Orkest vroeg ik me af: wat zou ík doen als ik George Wiegel ofwel de nieuwe directeur was? Rotterdam is een prachtige, maar met zijn jonge en diverse bevolking zeer lastige stad voor canonieke kunsten. Topconcerten trekken geen volle zalen. Dus natuurlijk moet je dan proberen met filmbegeleidingen, een circusproject (Julia, dit weekend in Ahoy) en locatieconcerten het tij te keren, wat ook gebeurt. Maar je wilt als toporkest (en dat is het Rotterdams, luister maar naar de Debussy-cd met chef Yannick Nézet-Séguin) ook scoren met je core business: symfonische muziek van het hoogste niveau, op het hoogste niveau uitgevoerd in een zaal die daarvoor is gebouwd. En daarmee dan volle zalen trekken.

In België is net het Koningin Elisabeth Concours afgerond, hét media-evenement in de klassieke muziek, ruim bekeken en ruim bedeeld in middelen en zendtijd. Sceptici zeggen dan: waarom alles investeren in een wedstrijd als ware kunst juist niet over winnen gaat? Maar zulke principes lijken me passé. Alles wat breed enthousiasme opwekt voor symfonische muziek is meegenomen. De tv-serie Bloed,zweet en snaren – op 9 juli start een nieuw seizoen – is pr-technisch het beste wat het Concertgebouworkest ooit is overkomen.

Dus als ik Wiegel was deed ik vier dingen. Ik belde de Efteling. En rapgroep Broederliefde, voor een symfonische zomerhit. En de NPO, voor een prime time op tv uit te zenden Rotterdam Philharmonic Competition waarvoor kinderen via YouTube mogen auditeren. Met banketbakkerij Dudok tenslotte, zou ik een symfonische laagjestaart ontwikkelen (werktitel, de ‘Yannick’) die behalve genot ook korting geeft op concerten. Mensen moeten smullen van hun orkest.