Recensieoverzicht: niets dan lof voor concert Paul McCartney

De Britse zanger Paul McCartney treedt op in concerthal Ziggo Dome met zijn 'Out There Tour'.
De Britse zanger Paul McCartney treedt op in concerthal Ziggo Dome met zijn 'Out There Tour'. Foto ANP / Paul Bergen

Paul McCartney speelde gisteren drie uur lang de Ziggo Dome aan stukken, als we de recensies mogen geloven. De laatste keer dat de ex-Beatle Amsterdam aandeed was met zijn band Wings in 1972. Lees hier waarom het concert zo goed was.

NRC: ‘McCartney om wel honderd redenen goed’

In ruim drie uur speelde McCartney veertig liedjes: 25 liedjes van The Beatles, een aantal van zijn band Wings en nog een aantal van zijn meest recente album New (2013). NRC-muziekrecensent Jan Vollaard gaf (€) de volledige vijf ballen aan het concert, dat volgens Vollaard om “honderd redenen” goed was:

“Er waren honderd redenen om het een gedenkwaardig concert te vinden. De barrelhousepiano van ‘Lady Madonna’, de onweerstaanbare countryshuffle van ‘I’ve Just Seen a Face’ en de manier waarop McCartney inspeelde op het publiek dat spontaan ‘Give Peace a Chance’ begon te zingen. Een zacht getokkeld ‘And I Love Her’ kreeg een geheel nieuwe lading, nu het weemoedige liedje leek te gaan over geliefden die er niet meer zijn. ‘Let It Be’ en ‘Hey Jude’ werden pianohymnes van samenzang en gedeelde herinneringen. Saai werd het nooit, bij ‘Live and Let Die’ knalde het grootste vuurwerk ooit binnen bij een binnen-popconcert.”

De Volkskrant: ‘McCartney pakt je toch weer in’

Volgens de Volkskrant kon je weer alles op het concert van gisteren aanmerken, aangezien McCartney in 2009 in Arnhem en in 2012 in Rotterdam vergelijkbare shows gaf. Maar toch pakte McCartney je weer in, en dus geeft de Volkskrant vier sterren aan het concert van gisteravond:

“Beatles-liedjes als We Can Work It Out en Can’t Buy Me Love dansten door de zaal. Niet kapot te krijgen. Je kunt nieuw haar nemen en van alles laten straktrekken, maar dat McCartney vocaal én als verschijning nog altijd een geloofwaardige Paul van The Beatles is, wordt daar maar deels door verklaard.”

Oor: ‘Mokum wendt zich tot Macca’

“Integreren kun je leren”, schrijft muziekblad Oor, en dat deed Paul McCartney gisteravond wonderwel:

“Van pop tot klassiek, van bubblegum tot zware rock, van lach tot traan, van 010 tot 020 – Paul McCartney heeft het allemaal in huis en bundelt het, in zijn eeuwig passende jasje van being fab, schijnbaar achteloos tot een vloeiende, kleurrijke marathonvoorstelling die alle segmenten van zijn publiek bedient. Sommigen rennen naar de wc’s tijdens Ob-La-Di, anderen houden de handen voor de oren tijdens het heftig beukende Helter Skelter, maar aan het eind van de avond staan alle neuzen bij The End weer in dezelfde richting: die van Macca. ‘De mazzel!’, roept hij, doodleuk, als afscheid aan Mokum. De Amerikanen en Fransen naast ons snappen het niet, wij lachen in ons vuistje en benen de Amsterdamse nacht in. De mazzel, indeed. Integreren kun je leren.”

Nu.nl: ‘Indrukwekkend monument’

Nu.nl hoorde een “monument” dat “aan slijtage onderhevig was”, maar daarom “niet minder indrukwekkend” was:

“Toch begint ook bij McCartney de ouderdom langzaamaan zijn tol te eisen. McCartney gaat de uithalen en hoge noten steeds vaker uit de weg. Vooral bij een intens liedje als Maybe I’m Amazed, waarbij de vocalen allesbepalend zijn, hoor je de slijtage op zijn stembanden duidelijk optreden.

Bij iedere andere popster, ook de idolen op leeftijd, zou dat een enorme afknapper zijn. Maar bij McCartney zie je het toch maar door de vingers als hij af en toe wat valse nootjes zingt. Monumenten zijn altijd aan slijtage onderhevig, het maakt ze daarom niet minder indrukwekkend.”

Twitter avatar caricevhouten Carice van Houten If only every day was like a @PaulMcCartney concert.. ❤️ http://t.co/VWBWtsf85C

AD: ‘McCartney laat antiek materiaal vers klinken’

“Alsof de klok een halve eeuw was teruggezet, zonder dat iemand van de aanwezigen het had gemerkt”, opent het AD hun recensie. De jeugdigheid bleef de hele avond aanwezig, het AD geeft vier sterren:

“Doordat McCartney er - lang leve de haarverf - op wonderbaarlijke wijze nog net zo jongensachtig uitziet toen zijn fans hem leerden kennen, leek de uitverkochte Ziggo Dome zich afwisselend midden in de jaren ’60, ’70 of ’80 te bevinden. Van zijn meest recente album New (2013) speelde Macca slechts drie songs.

Dankzij een even frisse als solide band kon McCartney echter drijven op zijn klassieke materiaal, zonder als een bestofte hitjukebox over te komen.”

Er was ook nog tijd voor een huwelijksaanzoek:

Bekijk meer filmpjes van het concert gisteravond.

Parool: ‘McCartney de onvermoeibare artiest’

Het Parool geeft vier sterren aan het concert, waarin het werk van The Beatles en het solorepertoire van McCartney “elkaar keurig in evenwicht houdt”:

“De songs waar hij niet omheen kan - Yesterday, Hey Jude, die hoek - speelt hij allemaal, maar er zijn ook veel verrassingen. Zo klinkt al vroeg in het concert Temporary Secretary, een nummer uit 1980, dat in de geest van die tijd hoofdzakelijk elektronisch is: Macca goes Kraftwerk.

Behalve bas en toetsen speelt een aanstekelijk enthousiaste McCartney vanavond veel gitaar. In Let Me Roll it bijvoorbeeld, van Wings, dat hij nu hij toch een gitaar om de nek heeft laat overlopen in Jimi Hendrix’ Foxy Lady.”

Twitter avatar carmenverheul Carmen Verheul En nog even een vette Jimi Hendrix- solo @PaulMcCartney #OutThere @ZiggoDome http://t.co/mm9y9WlASF

Bekijk de hele setlist van gisteravond:

Paul McCartney Setlist Ziggo Dome, Amsterdam, Netherlands 2015, Out There! Tour

Vanavond speelt Paul McCartney opnieuw in de Ziggo Dome in Amsterdam. Er zijn nog kaarten.