While you were sleeping... in Asia

Over niet al te lang app jij met een Xiaomi hoopt Xiaomi

Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Tot nu is de stormachtige ontwikkeling van Xiaomi vooral een Chinees verhaal. De Chinese smartphonemaker heeft de Chinese markt veroverd met modellen die de prestaties van Samsung en iPhone evenaren, alleen dan voor minder geld. Maar nu wil Xiaomi ook in het buitenland succesvol worden, meldt The Wall Street Journal.

Wat Xiaomi hoopt te bereiken werd in april duidelijk toen topman Lei Jun in India een Apple-achtige presentatie hield. “Apple is gone. Apple and Samsung are gone’“, riep Lei.

De ambitie is dus groot. Het is de vraag, schrijft The Wall Street Journal, of de Chinese strategie van Xiaomi ook wereldwijd aanslaat. In China adverteert het bedrijf nauwelijks. Hoeft niet, want via internet verkopen de telefoons toch wel. In India moest Xiaomi de strategie bijstellen want Indiërs willen wel gepaaid worden om naar een winkel te gaan.

Xiaomi wil zich eerst op Zuidoost-Azië richten om pas daarna verdere uitbreiding te overwegen.

Zuid-Korea verlangt meer actie van de wereld

Zuid-Korea vindt het maar lafjes wat ‘s werelds economische grootmachten doen om de wereldeconomie te stimuleren. De G20 en de centrale bankiers van de wereld ontmoeten elkaar vaak, praten veel, maar doen te weinig, zegt Choi Kyung-hwan, de Zuid-Koreaanse minister van Financiën in de Financial Times.

De minister waarschuwt voor een zware economische crisis. Zijn land merkt dat het veel minder goed gaat met wereldhandel. Uitvoer (elektronica, auto’s) daalde met 10,9 procent vorige maand, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Chinese supermarkten doen het niet goed

Chinese supermarkten presteren niet goed, constateert de Nikkei Asian Review. Deels komt dat door een tegenvallende economie en een verschuiving naar online-aankopen. Maar het verkoopmodel is ook niet goed, constateert de Japanse krant.

In China zijn levensmiddelenbedrijven verantwoordelijk voor hoe veel ze verkopen in de supermarkt. In de meeste landen ligt die verantwoordelijkheid juist bij de supermarkt die goederen inkoopt. De fabrikanten moeten dus personeel betalen om spullen aan de man te brengen en betalen voor ruimte in het schap.

Dat leidt ertoe dat de grootste en rijkste bedrijven de schappen domineren. Daardoor is er minder keuze. En consumenten willen juist meer keuze dus vermijden ze supermarkten, aldus de Japanse journalisten.