Eenzame race voor Max Verstappen in de achterhoede

Max Verstappen kon niet voor de punten rijden. Door straffen was hij veroordeeld tot een rol in de achterhoede.

Formule 1 is veel meer dan een topprestatie van de coureur alleen. Is het niet de technologie die vaak beslissend is voor het resultaat, dan kan de bestraffende vinger van automobielfederatie FIA een coureur naar een kansloze uitgangspositie manoeuvreren.

Met technische onvolkomenheden had Max Verstappen al royaal kennisgemaakt, met de sancties van de FIA kreeg hij gisteren in de Grand Prix van Canada volop te maken. Verstappen kreeg een gridstraf voor zijn crash in Monaco en kreeg ook nog een straf, omdat hij met een nieuwe motor op het circuit van Montreal verscheen. Zijn vijfde ‘krachtbron’ inmiddels, elke coureur mag er in een seizoen maar vier verbruiken. Maar die limiet is veel te strak voor Red Bull en talententeam Toro Rosso die met hun kwakkelende Renaultmotoren een zwakke seizoensstart doormaakten.

Door twee straffen begon de zeventienjarige coureur op de negentiende startplek en eindigde na enkele fraaie inhaalacties op de vijftiende plaats. Voor de Limburger was het eenzaam achterin, doorgaans mengt Verstappen zich volop in de slag om het middenveld „Ik ben blij dat deze race er op zit”, bekende hij gisteren op zijn persoonlijke website.

„Mijn start was goed en het eerste deel liep ik in op mijn voorgangers. Ik heb kunnen laten zien dat de snelheid er was. Daar ben ik blij mee.”

Tijdens zijn pitstop moest hij nog eens tien seconden wachten vanwege een resterende tijdstraf en keerde hij weer achterin het deelnemersveld terug. „Ik lag ver achter en het was een eenzame race met weinig actie.”

Het goede nieuws voor Verstappen was dat hij de race opnieuw helemaal uitreed, evenals de andere coureurs van Red Bull en Toro Rosso. Renault heeft de afgelopen weken hard gewerkt aan de betrouwbaarheid van de motoren, die echter nog altijd te weinig vermogen hebben om een serieuze bedreiging te vormen voor Mercedes, Ferrari en Williams (Mercedesmotor)

Op het circuit Gilles Villeneuve won Lewis Hamilton soeverein. Gestart op poleposition reed de tweevoudig wereldkampioen onbedreigd naar de overwinning met Mercedes-teamgenoot Nico Rosberg op de tweede plaats.

Hamilton bewees nogmaals dat hij op dit moment met afstand de beste coureur is. In Monaco kostte een taxatiefout van de teamleiding na een pitstop hem een zekere overwinning. Het was Rosberg die van de blunder profiteerde. „Ik hou van deze wedstrijd en ik hou van deze stad”, zei Lewis Hamilton gisteren. In Canada behaalde hij in 2007 – het jaar waarin het voor het eerst wereldkampioen werd – zijn allereerste grandprixzege. De Brit zei dat hij de race volledig onder controle had. „Het werd nooit heel moeilijk.”

Als derde eindigde gisteren de Fin Valtteri Bottas van Williams. Bottas doorbrak met zijn klassering het patroon van de afgelopen zeven grands prix, waar telkens vier coureurs afwisselend op het podium stonden: Hamilton en Rosberg van Mercedes, en Sebastian Vettel en Kimi Räikkönen van Ferrari.

Viervoudig wereldkampioen Vettel imponeerde gisteren door van de achttiende startplek (wegens technische problemen) op te stomen naar de vijfde positie. Hamilton boekte in Montreal zijn vierde zege. De Brit heeft zijn voorsprong op Rosberg vergroot tot zeventien punten. Derde staat Sebastian Vettel.