Arriva zet in op vervoer over grens heen

Gedeputeerde Patrick van der Broeck (R) en voorzitter Raad van Bestuur van Arriva Nederland, Anne Hettinga (L) geven een toelichting op de OV-concessie Limburg.
Gedeputeerde Patrick van der Broeck (R) en voorzitter Raad van Bestuur van Arriva Nederland, Anne Hettinga (L) geven een toelichting op de OV-concessie Limburg. Gedeputeerde Patrick van der Broeck (R) en voorzitter Raad van Bestuur van Arriva Nederland, Anne Hettinga (L) geven een toelichting op de OV-concessie Limburg. ANP/Piroschka van de Wouw

Vervoerder Arriva, eigendom van Deutsche Bahn, zet in Limburg sterk in op bus- en treinreizen over de Duitse en Belgische grens heen. De vervoerder presenteerde vanmiddag de plannen voor het ov in de provincie.

Naast het busvervoer gaat Arriva vanaf december 2016 ook het regionale treinvervoer in Limburg regelen. Voorzitter Anne Hettinga van de Raad van Bestuur van Arriva Nederland zei dat er een directe verbinding komt met Aken via Heerlen naar Maastricht, en van Maastricht naar Luik. Verder komt er een snelle verbinding tussen Nijmegen en Maastricht want Arriva heeft nu toegang gekregen tot het hoofdspoornet.

‘Geen nieuwe ijstijd’

Gedeputeerde Patrick van der Broeck verwacht dat de samenwerking van Arriva met de NS goed zal lopen. “Er komt geen nieuwe ijstijd”, zei de gedeputeerde, doelend op de door fraude verloren aanbesteding door NS-dochter Abellio.

“De NS heeft na de gebeurtenissen van de afgelopen weken beloofd zich extra te zullen inzetten voor het ov in Limburg.”

Verder zei Van der Broeck dat hoewel de beste aanbesteding nu verloren is, de tweede nog altijd beter is dan de huidige dienstverlening:

“Als de aanbesteding van de NS een 9- was, dan is die van Arriva zeker een 8. Een ruime voldoende en nog altijd een verbetering ten opzichte van Veolia nu.”

Huges opgestapt

Arriva kreeg de ov-concessie van de provincie afgelopen februari nadat bleek dat Abellio bevooroordeeld was bij de gunning. NS had concurrentiegevoelige informatie van Veolia over het gebruik van diensten en het tijdelijk gebruik van treinen doorgespeeld aan haar dochteronderneming Abellio. Veolia heeft overigens aangekondigd naar de rechter te stappen en een nieuwe aanbesteding te eisen.

NS-topman Timo Huges moest vrijdag opstappen onder andere naar aanleiding van deze zaak.