Apple Music: there’s one more Ping…

Apple-baas Tim Cook met Jimmy Iovine, de muziekbaas van Apple.
Apple-baas Tim Cook met Jimmy Iovine, de muziekbaas van Apple. Foto AP / Jeff Chiu

Apple toonde maandagavond de nieuwe muziekdienst Apple Music die gaat concurreren met diensten als Spotify, Deezer en Tidal.  Het recept wijkt weinig af van andere muziekabonnementen: toegang tot tientallen miljoenen liedjes via internet voor een tientje per maand. Maar omdat Apple bijna 1 miljard iTunes-accounts beheert, wachtte de muziekindustrie toch in spanning af wat Apple Music te bieden zou hebben.

 

Eerste vermoordde Apple het album. De iTunes Music Store predikt sinds 2003 het downloaden van losse liedjes, in plaats van de hele cd. Nu zet Apple het mes in de eigen iTunes Store. Vanaf 30 juni krijg je voor een tientje per maand  toegang tot tientallen miljoenen liedjes via Apple Music. Betalen voor losse downloads  kan nog altijd, maar het hoeft niet meer.

Dat Apple zich op de markt voor streaming muziek stort heeft alles te  maken met de populariteit van diensten als Spotify, Deezer, Rdio en Pandora. Zij  groeien sneller dan de markt voor losse downloads en weten zelfs  muziekliefhebbers weg te lokken bij illegale downloads. Daardoor stijgen de inkomsten van de muziekindustrie weer – in sommige landen – na meer dan tien jaar van omzetdaling. Artiesten worden tot nu toe niet erg rijk van de muziekabonnementen,  dat kan veranderen als honderden miljoenen gebruikers overstappen op ‘streaming’.

Apple kocht in mei 2014 koptelefoonfabrikant Beats, voor 3 miljard dollar. Het was Apples grootste overname tot nu toe. De deal ging niet om koptelefoons maar om de nog prille Beats Music muziekdienst en het uitgebreide netwerk van Beats-bazen Jimmy Iovine en Dr. Dre. Zij hebben de contacten om de platenindustrie over te halen om streaming licenties ter beschikking te stellen aan Apple.

Muzikale experts

Het recept van Apple Music wijkt weinig af van andere muziekabonnementen: all you can listen to, voor een tientje per maand. Maar omdat Apple bijna 1 miljard iTunes-accounts beheert, was het toch spannend  of Apple Music iets biedt wat Spotify of Deezer niet hebben. Bijvoorbeeld unieke content van beroemde artiesten (zoals Tidal) of on demand toegang tot het repertoire van The Beatles. Die aankondiging bleef uit. Zie deze slechte video, met goede uitleg:

Wat doet Apple Music wel? Volgens het technologiebedrijf kan Apple Music betere afspeellijsten samenstellen omdat het - in de woorden van Jimmy Iovine - gebruik maakt van „muzikale experts die beter weten wat mooie muziek is dan een computer.”  Andere muziekdiensten voelen je stemming niet  zo perfect aan als Apple, aldus Iovine. Zijn claim bleef een beetje vaag. Het probleem is dat elke andere muziekdienst dat ook over de concurrentie zegt. Bovendien is niet te controleren wie de luisteraar het beste door de muziekdatabase loodst - hoe de recommendation engines precies werken is bedrijfsgeheim.

One more Ping

Net zoals bij Beats Music moet je bij Apple eerst wat stijlen en genres kiezen die je leuk vindt, en dat bepaalt je smaakpalet. In Apple Music zit een radiostation met bekende dj’s (Beats 1) en het netwerk ‘Connect’ dat fans in staat stelt om hun artiesten te volgen. Zo zou Apple Music,  voor zover het muziek betreft, een alternatief moeten zijn voor sociale netwerken als Twitter en Instagram. Een ambitieuze doelstelling, zeker omdat eerdere pogingen om iTunes ‘sociaal’ te maken (Ping) mislukten. Ping werd in 2010 geïntroduceerd en na twee jaar stopgezet. Ook iTunes Radio - dat nu vervangen wordt door Beats 1 - was een wat halfslachtig antwoord op de streaming trend.

Omdat Apple zelf de hardware en het besturingssysteem beheert, is Apple Music te bedienen via Siri:  een spraakopdracht leidt je meteen naar een genre of liedje. Er komen overigens ook versies voor Windows en Android - dat laatste is vloeken in de Apple-kerk, maar Android is domweg te groot om te negeren.

Hetzelfde tientje als Spotify

Apple Music is vanaf 30 juni beschikbaar in 100 landen en kost een tientje per maand, zoals vrijwel elke concurrerende dienst. Apple, steenrijk geworden met hardware,  hoeft echt geen winst te maken op muziek. Maar de labels zien tien euro per maand als een minimumtarief - nog goedkoper zou gebruikers weer het gevoel geven dat muziek gratis is. Een  extraatje dat Apple wel bedong: een familieabonnement voor 6 personen kost 15 dollar per maand.

Wat verwachten de Europese concurrenten van Apple Music? Spotify breidde zijn aanbod onlangs uit en denkt dat er ruimte genoeg overblijft voor gespecialiseerde muziekmerken. Jonathan Forster, directeur van Spotify Europa, zei eerder in NRC: „We zijn op ons best als we uitgedaagd worden. Nu de grote jongens zich ermee bemoeien wordt het serieus.”

Deezer-topman Hans-Holger Albrecht zei eerder in deze krant dat het een goed teken is dat Apple ook een muziekabonnement begint, „Als zo’n partij zich op deze markt begeeft, is dat goed nieuws. Het bewijst dat het streamingmodel werkt.”

Lees ook in NRC Handelsblad: Spotify en de grote jongens (€) en Europese muziekdiensten zetten schrap voor Apple (€)

iOS9: Apple Now

Apple toonde ook functies van iOS9, een nieuwe versie van het besturingssysteem voor de iPhone en iPad.  iPad kan straks meerdere apps tegelijk tonen (multitasking) en Siri, de persoonlijke assistent wordt slimmer dankzij technologie die veel op Google Now lijkt. De telefoon ‘weet’ op welke plek je bent, met welke apparaten je verbonden bent en wat je anders onder die omstandigheden, op dat tijdstip doet. Je iPhone doet bijvoorbeeld suggesties voor muziek die je wilt horen op het moment dat je gaat joggen. En als je in de auto stapt zal de iPhone weer andere muziek aanbevelen.

Nog een truc in iOS9: als je gebeld wordt door een onbekend nummer zal de iPhone in je mail op zoek gaan of dat nummer wellicht bij iemand hoort, en die suggestie tonen.

Deze ‘context’ is de heilige graal van app-bouwers: biedt gebruikers de juiste informatie op het juiste moment. Proactief - dus zonder dat je erom hoeft te vragen.  Contextgevoelige data is ook zeer privacygevoelig. In tegenstelling tot Google - zo benadrukt Apple herhaaldelijk - blijft alle persoonlijke informatie op het toestel zelf en wordt het niet door Apple bewaard. Als je online informatie opvraagt gebeurt dat anoniem.  ”Wij zijn niet geïnteresseerd in je data en zullen je gegevens niet doorverkopen aan anderen”, aldus Apple-topman Tim Cook in een sneer naar Google. “Jij houdt zelf controle over je data.”
Met IOS9 hoopt Apple Googles voorsprong in zoektechnologie verkleinen. Zo is het straks ook mogelijk om op je iPhone te zoeken in de inhoud van apps die niet door Apple gebouwd zijn. Stukje bij beetje gaat  iOS verder open. Apple wil koste wat kost de meest lucratieve app-winkel blijven: de App Store heeft 100 miljard downloads verwerkt en  30 miljard dollar uitgekeerd aan ontwikkelaars.

Apple News

De iPad werd in 2010 aangekondigd als de ultieme manier om kranten en tijdschriften te lezen. Apples Kiosk was een verzameling digitale kranten, maar het werd geen succes. News is een verzamelplaats van losse artikelen, gebaseerd op je eigen voorkeur. Een soort Flipboard voor iOS, met vloeiende animaties en video’s als verpakking. Twintig uitgevers werken mee, waaronder The New York Times die dagelijks 33 artikelen beschikbaar zal stellen aan Apple News-lezers. Er worden advertenties getoond (niet zichtbaar tijdens de demonstratie) en daarvan zou  de opbrengst volledig naar de uitgever gaan. Zullen meer uitgevers meedoen? Mediabedrijven hebben bedenkingen om de controle over hun artikelen verder uit handen geven. En er zijn alternatieven:  Google en Facebook zoeken momenteel ook de samenwerking met uitgevers.

Nieuwe versie WatchOS

WatchOS, het besturingssysteem van de Apple Watch, is nu al aan een tweede versie toe. Apple heeft de introductieversie nogal beperkt gehouden om aanloopproblemen te voorkomen. Ontwikkelaars klaagden daarom over de beperkte mogelijkheden om zelf horloge-apps te bouwen. Nu krijgen ze beduidend betere toegang tot functies van het horloge. Je kunt via je horloge spraakopdrachten geven aan apparaten die praten met Apple HomeKit (zoals Philips Hue-lampen). Zo zou de Apple Watch een afstandsbediening voor je huishouden kunnen worden.