Vanavond finale

De Champions League gaat naar SBS. Wat zijn de gevolgen?

Beeld wikipedia

Ze zullen het missen, Tom Egbers, Jack van Gelder en hun collega’s van Studio Sport. De mooie stadions, het bij vlagen prachtige voetbal, de glamour. Vanavond brengt de NOS voor het laatst een live wedstrijd van de Champions League op tv. De finale tussen Juventus en FC Barcelona trekt 2 of misschien zelfs 3 miljoen kijkers.

Het is de laatste Europese clubwedstrijd bij de publieke omroep. Na 23 jaar verhuist de Champions League in augustus naar SBS. Dat maakte deze week bekend dat de wedstrijden op ‘familiezender’ SBS 6 komen – en niet op ‘mannenzender’ Veronica.

Wat zijn de gevolgen voor de zenders?

1. NOS

Sinds 1992 bracht NOS Studio Sport de Champions League in beeld. Daarvoor was vrijwel al het Europa Cup 1-, 2-, en 3-voetbal al te zien bij de publieke omroep. De bezuinigingen die Hilversum de komende jaren treffen, dwongen de NOS echter af te zien van de uitzendrechten van het Europese toernooi. De omroep kocht liever de samenvattingen van de eredivisie.

“Maar”, zei NOS-directeur Jan de Jong vorige week,

“het is niet ondenkbaar dat we de komende jaren meer sport dan nu gaan uitzenden op NPO 3. Ook in de oneven jaren.”

Dan zijn er geen grote evenementen als de Olympische Spelen, WK en EK voetbal. De Jong noemde onder meer het WK beachvolleybal dat over drie weken plaatsvindt in Nederland.

“We gaan niet méér rechten kopen”, zei De Jong.

“Maar wel meer uren uitzenden. Zo kunnen we evenementen beter omarmen, beter in beeld brengen.”

Aantal kijkers van diverse zenders, in procenten

2. NPO 3 en Ster

Nu NPO 3 niet langer dinsdag- en woensdagavonden inruimt voor de Champions League komt er ruimte voor nieuwe, experimentele programma’s voor jonge kijkers.

Het wegvallen van de Champions League leidt echter tot een geschat verlies van 1 tot 1,5 procent marktaandeel. Dat kost Ster pakweg 8 tot 10 miljoen euro aan reclame-inkomsten – iets minder dan de 10 tot 15 miljoen euro die de rechten van de Champions League in het verleden kostten. Ster houdt volgens directeur Buurman al rekening met een daling van de inkomsten in 2015.

3. SBS 6

Wanneer SBS 6 de eerste wedstrijden in het kader van Champions League uitzendt, is nog niet bekend. Op 11 augustus brengt de zender in elk geval de Europese Super Cup, tussen de winnaars van de Champions League en Europa League. Daarna gaat de poulefase van start in september, met PSV. De voorrondes voor de Champions League, waaraan Ajax deelneemt, vallen volgens een woordvoerder van SBS niet binnen het rechtenpakket van de Champions League. Die worden door de clubs zelf verhandeld.

Dat dit de programmering van SBS 6 op vele dinsdagen en woensdagen overhoop haalt, neemt de zender blijkbaar op de koop toe. Het beter presterende Veronica houdt nu in elk geval wel een constante, horizontale programmering met films en series.

4. NU.nl

Nu steeds meer mensen tv-kijken op hun tablet of smartphone zijn ook de digitale uitzendrechten van de Champions League een stuk interessanter dan in 2011, toen de NOS de rechten verwierf. Wat SBS en Sanoma precies gaan doen online, is nog niet bekend. Onlangs meldde het bedrijf wel al dat de live-uitzending van SBS 6 ook online te volgen is bij Sanoma-dochter NU.nl. De site brengt ook samenvattingen, clips, reacties, nieuws en een liveblog. Gratis, aldus de woordvoerder van SBS. Of andere wedstrijden live (of later) te zien zijn via de sites van SBS is nog onbekend.

De Champions League zal er in ieder geval voor zorgen dat NU.nl zijn positie van grootste digitale nieuwsdienst van Nederland kan uitbouwen. In bezoekersaantallen, maar ook commercieel. Online video groeit immers als advertentiemedium. Adverteerders willen daarbij wel weten of bezoekers hun commercials echt hebben gezien. Europees topvoetbal lijkt in dat opzicht een zekere factor.