Wet aanpak schijnconstructies zorgt voor onrust in de transportsector

De nieuwe Wet aanpak schijnconstructies van minister Asscher heeft tot onrust in de transportsector geleid. De wet waarmee onderbetaalde arbeidskrachten hun opdrachtgevers aansprakelijk kunnen stellen, blijkt slechts voor een deel van de truckchauffeurs te gelden.

ANP / Martijn Beekman
ANP / Martijn Beekman Minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken.

De nieuwe Wet aanpak schijnconstructies van minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken en Werkgelegenheid, PvdA) heeft tot onrust in de transportsector geleid. De wet waarmee onderbetaalde arbeidskrachten hun opdrachtgevers aansprakelijk kunnen stellen, blijkt slechts voor een deel van de truckchauffeurs te gelden, bevestigde het ministerie van Sociale Zaken vanochtend.

Via ‘ketenaansprakelijkheid’ kunnen uitgebuite werkers, zoals buitenlandse arbeidskrachten in de bouw, alle partijen tot aan de top voor de rechter dagen.

Asscher wil deze wet repareren en zo snel mogelijk regelen dat ‘ketenaansprakelijkheid’ ook voor heel de transportsector gaat gelden. De minister wil op korte termijn overleggen met vakbond FNV en branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN).

Reden: zuiver juridisch onderscheid

De reden dat niet alle truckers onder de wet vallen, is een zuiver juridisch onderscheid en maakt in de praktijk geen verschil voor het chauffeurswerk. Truckers met een opdrachtovereenkomst die een contract hebben om goederen van de ene naar de andere locatie te brengen, kunnen de wet wél aangrijpen om nabetaling van loon te krijgen. Maar voor truckers die een ‘vervoersovereenkomst’ hebben, bijvoorbeeld een breder contract voor een vaste opdrachtgever zoals een supermarkt, geldt de wet weer niet.

Als reden noemt de minister de “complexiteit van het vervoersrecht en de nauwe vervlechting daarvan met internationaal recht”. Verder rijden transportbedrijven vaak voor meerdere opdrachtgevers tegelijk, aldus de minister.

“Tijdens één rit kan in een vrachtwagen ladingen zitten van verschillende opdrachtgevers. Dan is het lastig is te bepalen welke opdrachtgever aansprakelijk is voor welk deel van het loon.”

Vakbond onderzoekt probleem

Vakbond FNV Transport en Logistiek, die een drijvende kracht was achter de wet, is op dit moment aan het uitzoeken wat het probleem is, zegt bestuurder Egon Groen: “Ik ben geen jurist, maar volgens mij moet het gewoon kunnen.” Ketenaansprakelijkheid is belangrijk voor het transport, zegt Groen, omdat de onderlinge concurrentie onder transportbedrijven groot is.

“Opdrachtgevers hebben veel invloed op de prijs.”

Ook branchevereniging TLN is overvallen door het nieuws, zegt een woordvoerder. Verladersvereniging EVO, de opdrachtgevers in het transport, noemt het “geen fout, maar wel een omissie in de wet”, aldus een woordvoerder. Op de site van EVO staat:

“Na lange en intensieve lobby van EVO lijkt de minister nu ook in te zien dat ketenaansprakelijkheid, gelet op de complexiteit en aard van transportketens, lastig te regelen is.”