NS was al in 2006 op de hoogte van wanpraktijken bij AnsaldoBreda

Arie van As, bestuursvoorzitter onderhoudsbedrijf NedTrain van 2006 tot en met 2010 en projectleider technisch onderzoek Fyra van NS in 2013, verschijnt voor de parlementaire enquetecommissie Fyra.
Arie van As, bestuursvoorzitter onderhoudsbedrijf NedTrain van 2006 tot en met 2010 en projectleider technisch onderzoek Fyra van NS in 2013, verschijnt voor de parlementaire enquetecommissie Fyra. ANP / Bart Maat

De NS was al in 2006 op de hoogte van wanpraktijken in de fabrieken van AnsaldoBreda in Italië. Arie van As, projectmanager Fyra bij het onderhoudsbedrijf NedTrain, zei dat in zijn verhoor voor de parlementaire enquêtecommissie Fyra.

Van As bezocht de fabrieken in 2006 en 2009. Beide keren trof hij een chaotische bedrijfsvoering aan. In 2009 was de situatie nog erger dan drie jaar daarvoor. In een gesprek met de projectmanager van AnsaldoBreda kreeg hij te horen dat in 2006 op grote schaal geprobeerd is om slechte technici te vervangen. Maar dat de instroom vanuit de industrie mislukt was omdat goede krachten inmiddels “uit frustratie waren vertrokken”.

In 2009 waarschuwde Van As de NS-directie voor de wanstaltige bedrijfsvoering in Italië. In 2006 had hij al laten weten:

“Ik kan me niet voorstellen dat er uit deze fabrieken een goede en veilige trein kan komen.”

Dat was drie jaar later nog steeds het geval. Van As adviseerde nu om in te grijpen in Italië en AnsaldoBreda actief aan te sturen.

“Maar de NS-directie zat tot in zijn nek in de problemen. En luisteren naar serieuze signalen, zoals die van mij, zouden die problemen alleen maar groter maken. Ze gingen door in de veronderstelling dat het in Italië wel opgelost zou worden.”

Lees ook: ‘Gewoon elk uur ’n trein naar Parijs, dat was de droom‘ (€)