Aardverschuiving

Niet de adverteerder, maar de lezer betaalt nu de krant

Foto ANP

De lezer – en niet langer de adverteerder – is nu de belangrijkste financier van de krant. Vorig jaar verdienden dagbladen wereldwijd voor het eerst meer met abonnementen en losse verkoop dan met reclame. Dat meldt de internationale krantenorganisatie WAN-Ifra. Wereldwijd haalden kranten in 2014 een omzet van 83 miljard euro van lezers, en 78 miljard euro van adverteerders. Larry Kilman (WAN-Ifra):

“Een aardverschuiving. Het maakt onze sector meer een consumentenmarkt dan een zakelijke markt van uitgevers en adverteerders.”

In de vorig eeuw verdienden sommige kranten – met name in de VS – soms wel 80 procent van hun geld met advertenties. In Nederland was het lang tweederde van de omzet. De omslag in Nederland kwam al in 2003. Toen verdienden de kranten 907 miljoen euro met abonnementen en 863 miljoen euro met reclame. Vorig jaar kwam 23 procent uit advertenties.

“De papieren krant was lang een voor de hand liggend platform voor adverteerders”, aldus Kilman.

“Adverteerders kunnen tegenwoordig kiezen uit meer dan zestig verschillende mediakanalen.”

Mobiel is de toekomst…

Nieuwe inkomsten moeten vooral komen van betaalde mobiele diensten, aldus Kilman.

“We zeggen al tien jaar dat het jaar van ‘mobiel’ aanbreekt. Vorig jaar was het eindelijk zover. Toen daalde het internetgebruik op bureaucomputers ten gunste van mobiele apparaten.”

Volgens WAN-Ifra gebruiken mensen hun mobieltje wereldwijd 97 minuten uur per dag. Dat is 37 procent van hun ‘mediatijd’. Acht van de tien gebruikers checkt zijn telefoon binnen 15 minuten na het wakker worden.

…en India ook

De dagbladindustrie in India is de gezondste van de wereld, aldus WAN-Ifra. Daar wordt de middenklasse politiek bewust en leren steeds meer mensen lezen. In geheel Azië groeide de oplage (print plus digitaal) de afgelopen vijf jaar 32,7 procent; in Europa daalde die 21,3 procent, in de VS 8,8 procent.

Wereldwijd komt volgens WAN-Ifra meer dan 93 procent van de inkomsten van kranten van ‘papier’. Print blijft ook de komende jaren nog de belangrijkste inkomstenbron. Digitale reclame-inkomsten, bij veel kranten nog marginaal, stijgen wel, maar die groei komt vooral ten goede aan partijen als Google en Facebook.