Max verandert niets aan zijn rijstijl

Max Verstappen denkt in Montreal niet meer aan zijn crash in Monaco, die hem een straf opleverde. „Het verandert me niet als coureur.”

Toro Rosso-coureur Max Verstappen in actie tijdens de vrije training op het circuit van Monaco, twee weken geleden. Hij is niet van plan behoedzamer te gaan rijden. „Ik blijf vechten.
Toro Rosso-coureur Max Verstappen in actie tijdens de vrije training op het circuit van Monaco, twee weken geleden. Hij is niet van plan behoedzamer te gaan rijden. „Ik blijf vechten. Foto EPA/SRDJAN SUKI

Hij begint zondag direct al met een achterstand. Vijf plaatsen terug op de startgrid, dat is de straf die Max Verstappen heeft overgehouden aan de crash op het circuit van Monaco nadat hij de bolide van Romain Grosjean aan de achterkant had geraakt. Fysiek is hij weer helemaal de oude. Even een stijve nek, maar daar had de fysiotherapeut wel een oplossing voor. De 17-jarige coureur heeft nergens spijt van. „Het verandert me niet als coureur”, zei hij gisteren tegen het ANP. „Ik blijf vechten. Als je voor de punten knokt, moet je gewoon voor dat soort kansen gaan. Ik verander niets aan mijn rijstijl.”

De Limburger zal zich naar voren moeten knokken op het Circuit Gilles Villeneuve in Montreal waar de Grand Prix van Canada wordt verreden. Renault, de geplaagde motorleverancier van Red Bull en Toro Rosso, het talententeam van Verstappen, heeft aangekondigd dat de krachtbron van de bolides betrouwbaarder zal zijn dan in de voorgaande races. Verstappen viel al drie keer uit met motorpech. De problemen met de zuigers zouden nu zijn opgelost.

Verstappen begint de vrije trainingen vandaag met een update van zijn motor in Monaco. Het is ook mogelijk dat hij zondag met een geheel nieuwe motor aan de start verschijnt, zijn vijfde dit seizoen. Overschrijding van het maximale aantal van vier motoren per seizoen, levert hem dan nog eens een gridstraf van tien plaatsen op. Volgens Cyril Abiteboul, hoofd autosport van Renault, zou daar uit tactische overwegingen voor gekozen kunnen worden. „Helaas moeten we vanuit sportief oogpunt wel aan schadebeperking doen”, zegt Abiteboul tegenover Motorsport.com. „Daarom moeten we misschien berekenend te werk gaan en de vijfde motor alvast inzetten.”

Inhaalkunstjes

Op het Canadese circuit hoopt Verstappen weer wat inhaalkunstjes te laten zien. De omstandigheden zijn er naar: veel lange, rechte stukken, kans op weerturbulentie en onderbrekingen met de safetycar. Verstappen kan zich optrekken aan de Brit Jenson Button, die in 2011 in noodweer en na zes pitstops vanaf een zevende startplek iedereen voorbijreed. En zijn vader Jos reed in 2000 in vergelijkbare weersomstandigheden knap naar een vijfde plaats. Het weer kan dus een belangrijke factor zijn in Montreal, maar bij normale omstandigheden is het vermogen van de auto’s op de rechte stukken doorslaggevend. De Renaultmotoren mogen dan aan betrouwbaarheid hebben gewonnen, het vermogen blijft achter bij Mercedes, Ferrari en Williams (Mercedesmotor).

‘Gilles Villeneuve’, genoemd naar de Canadese coureur die in 1978 de eerste grand prix won maar vier jaar later in België verongelukte, is een stratencircuit. Evenals in het Australische Melbourne gesitueerd in een stadspark, op het Île Notre-Dame.

In Montreal gaat alle aandacht uit naar de verhevigde competitiestrijd tussen de Mercedescoureurs Lewis Hamilton en Nico Rosberg. Hamilton beleefde in Monaco een enorme kater toen hij door een tactische rekenfout van zijn team na een pitstop zijn riante eerste positie kwijtraakte aan Nico Rosberg en als derde eindigde. Dat gebeurde in de nasleep van crash van Max Verstappen.

Vorig jaar viel de tweevoudig wereldkampioen in Melbourne in een chaotische race uit en behaalde Daniel Ricciardo (Red Bull) zijn eerste grandprixzege.

Hamilton, die na de blunder in Monaco aangeslagen het circuit verliet, stelt zich weer strijdbaar op. „Ik heb de auto om te winnen, dus ik neem met niets minder genoegen.” De Brit heeft in het klassement om de wereldtitel een voorsprong van tien punten collega Rosberg.

Hamilton kan rekenen op meer tegenstand van Ferrari (Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen). Dat team komt, evenals Honda-McLaren, met een motor die meer pk’s heeft.