Opinie

John de Mol en zijn familie in de hoofdrol

John en Linda de Mol inRTL Late Night.
John en Linda de Mol inRTL Late Night.

Het is een beetje in onbruik geraakte formule, het televisieprogramma waarin een prominente Nederlander zijn leven in gasten en fragmenten voorbij ziet komen en aan het einde een of meer verrassingen ontvangt, bij voorbeeld in de vorm van een speciaal overgevlogen neef uit Australië of Canada. Het was typisch VARA, en heette eerst onder leiding van Bert Garthoff Dit Is Uw Leven (radio) en Anders Dan Anderen en daarna met Mies Bouwman In de Hoofdrol.

Het past in de landsaard dat het feestvarken een beetje tegenstribbelt, want het heeft geen behoefte aan al die aandacht, alvorens ten slotte geroerd te bedanken voor de desondanks over hem uitgestorte blijken van erkenning.

Zes weken na zijn zestigste verjaardag liet televisieproducent John de Mol zich de herleefde formule welgevallen in een extra lange uitzending van RTL Late Night. Het was een idee van RTL-programmadirecteur Erland Galjaard en De Mol werkte mee om erger te voorkomen. Als het vooral over zijn werk zou gaan, dan moest het maar.

Presentator Humberto Tan verkneukelde zich over wat De Mol allemaal nog niet wist over de gasten. „Dat denk jij!”, haalde de controlfreak de romanticus uit de droom. Pas helemaal op het eind werd De Mol daadwerkelijk verrast door een gefilmde collage van coaches uit The Voice of Holland die Let It Be zongen, het enige nummer dat John op de piano kan spelen. Live nam Jeroen van Koningsbrugge (Ik Hou Van Holland) het over.

Belangrijker was misschien het beeld dat het programma schetste van de carrière van Nederlands verreweg meest succesvolle televisiemaker. Dat bleek vooral een familieaangelegenheid, want John werd aan tafel behalve door Galjaard geëscorteerd door zus Linda, zoon Johnny en beste vrienden en collega’s Tony Berk en Willem van Kooten.

De familiesage kan niet anders dan fascinerend genoemd worden. Het frame van de keiharde miljardair werd effectief gerelativeerd: de eerste jaren van John de Mol Produkties werd er alleen maar verlies geleden en steeds opnieuw de hypotheek op het eigen huis verhoogd. Banken zagen niets in een onafhankelijke tv-producent en verstrekten nul krediet.

Dat het later toch nog goed kwam, werd vooral verklaard uit de ambitie en legendarische werkdrift van de ondernemer. Niet geld is de belangrijkste drijfveer, maar eerder de lol van het succes. Goede illustratie was het verhaal van Linda over de euforie in de familiale Whatsapp-groep toen ieder in een ander land naar een versie van The Voice zat te kijken – nu geproduceerd in 60 landen, uitgezonden in 183 territoria.

Interessant was ook het tipje van de sluier dat werd opgelicht over de samenwerking met Galjaard, die aan veel plannen van De Mol eerst moest wennen. Heel diep zit ook het trauma van de geflopte eigen zender Talpa/Tien (2005-07). Linda en John worden nog steeds opstandig, als ze terugdenken aan de mediacampagne vanuit de gevestigde (publieke) omroepwereld en politiek tegen alles wat Talpa deed. Terecht, want die weerstand was inderdaad bar en boos.

Achteraf kun je stellen dat de huidige bloei van het Nederlands tv-drama, op dat moment op sterven na dood, bij Talpa begon, net als de sterke internationale positie van De Mols productiehuis.