Erasmus wil nóg meer voor de stad betekenen

Is de universiteit waardevol genoeg voor de stad? Rector Huib Pols wil via kunst het onderwijs nóg beter maken.

De campus van de Erasmus Universiteit in Rotterdam.
De campus van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Foto BART MAAT / ANP

De Erasmus wordt vaak verweten op te grote afstand van de stad te staan, geografisch en inhoudelijk. Wat is de toegevoegde waarde van de universiteit?

„Er zijn geen universiteiten in Nederland die zo uitgesproken voortkomen uit de stad als de Erasmus. Onze toegevoegde waarde begon al honderd jaar geleden. In 1913 besloten vooraanstaande Rotterdammers, vooral uit de haven, dat er een economische hogeschool moest komen. Sindsdien is die verbinding met de stad er. We hebben echt Rotterdams DNA. Make it happen? Dat doen wij al honderd jaar! Wel zijn we ons steeds beter bewust van de verbinding met stad en maatschappij. Zij zijn onze belangrijkste financiers.”

Wat heeft Rotterdam daaraan?

„We volgen bijvoorbeeld sinds eind jaren tachtig tienduizend mensen van 55 jaar en ouder in Ommoord. Zo verbinden we het ouder worden aan oorzaken van ziekten, zoals hartproblemen en dementie. Dat is niet alleen internationaal een buitengewoon sterk wetenschappelijk product, maar het levert ook heel veel richtlijnen op voor bijvoorbeeld botontkalking en hart- en vaatziekten.

„ We doen ook veel kleine dingen. De weekendschool, waar kinderen uit de veelkleurige wijken van Rotterdam ervaren wat je kunt doen met kennis. Ze zetten in het ziekenhuis een arm in het gips of spelen rechter in de rechtbank. Daar werken wij ook aan mee.”

Is de afstand tot de stad nog te groot?

„Wij moeten als instituut actiever aan de maatschappij vragen wat zij nodig heeft. Waarin kunnen wij oplossingen bieden? Wij pushen veel nuttige kennis. Dat is niet slecht, maar er liggen levensgrote vragen in die maatschappij. Wij kunnen onze kennis mobiliseren om die te beantwoorden.”

Wat ontbreekt er nog meer?

„Wij willen in ons onderwijs meer doen met kunst en cultuur. Zij zijn voor de Bildung van onze studenten heel belangrijk. De waarheid van vandaag is een steen die je loswrikt en waaronder je de waarheid van morgen vindt. Kunst en cultuur helpen daarbij. Zij vertellen studenten dat wat zij leren niet de enige waarheid is. Juist die breedte maakt hen tot kritische burgers. Wij willen geen mensen opleiden die in een monocultuur precies dát apenstandje kunnen doen.”

Dus er komt een kunstfaculteit?

„Ik denk vooral aan het durven verbinden met andere denkbeelden. We voeren momenteel verkennende gesprekken met Codarts en de Willem de Kooning Academie om onderwijs uit te wisselen. Bedrijfskunde is bijvoorbeeld belangrijk voor mensen in de kunstensector. Omgekeerd kijken we of Codarts modules kan maken voor onze studenten met interesse in muziek. Aan de inkleuring zijn we nog niet toe. Maar we staan meer dan ooit open voor dergelijke activiteiten. Ik mag hopen dat we het in mijn tijd als rector hierover eens worden.”

Is die verbreding van onderwijs niet gewoon een leuk marketingverhaal?

„Toen ik decaan was van het Erasmus MC, heb ik in de missie van de opleiding geneeskunde veranderd dat we geen autonome professionals opleiden, maar teamplayers. Ook op de universiteit wil ik onze studenten leren om over de grenzen heen te kijken van het monodisciplinaire denken.”

Het is een verbazingwekkend positief verhaal.

„Het is het verhaal van een enthousiaste, gedreven rector. Ik wil vooruit met deze club. Ik ben trots op deze universiteit. Dit is geen achenebbisj winkeltje aan de rand van de stad naast de Van Brienenoordbrug. Dit is een belangrijk, internationaal erkend instituut met heel goede mensen daarin. [Slaat met vuist op tafel] Ja?”