Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën heeft de top van spoorwegbedrijf NS ontboden na berichtgeving in De Telegraaf over mogelijk machtsmisbruik in Limburg. Topman Timo Huges zou vragen van vervoersbedrijf Veolia die aan hem waren gericht hebben doorgestuurd naar NS-dochter en concurrent Qbuzz. Dat is strikt verboden.
Het doorspelen van vragen door topman Huges zou de NS-dochter een ongeoorloofd inzicht geven in de papieren van Veolia. Dijsselbloem zei voorafgaand aan de ministerraad vanochtend tegen persbureau ANP dat “de zaak zeer ernstig is en de feiten zich steeds verder opstapelen”. Volgens de minister is dat reden om de voorzitters van de Raad van Commissarissen en van de Raad van Bestuur direct na de ministerraad uit te nodigen voor gesprek.
Qbuzz en Veolia waren concurrenten voor de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. In februari werd bekend dat de aanbesteding naar de NS ging. Dat veranderde echter toen bleek dat bestuurders van Qbuzz geheime informatie kregen toegespeeld over een concurrent. Afgelopen woensdag publiceerde toezichthouder ACM een vernietigend rapport waarin het concludeert dat de NS de Spoorwegwet heeft overtreden door Veolia te benadelen voorafgaand aan de aanbesteding. Inmiddels is de concessie aan Arriva vergeven.
Geen duidelijkheid
De NS heeft in een reactie aan De Telegraaf laten weten te “betreuren” dat er “ongelukkige e-mails zijn verzonden waar dit niet had gemoeten”. Volgens het vervoersbedrijf had topman Huges geen kwade bedoelingen, maar de reactie geeft geen duidelijkheid over waarom de president-directeur de berichten doorstuurde.
Naast Huges zou ook commercieel directeur Hans Peters van NS Reizigers een vertrouwelijke mail van Arriva, ook een concurrent bij de aanbesteding, intern hebben doorgespeeld aan Qbuzz.
Al drie medewerkers geschorst
Nadat eind april uitlekte dat Qbuzz de aanbestedingsregels had overtreden schorste de NS twee bestuurders. Ook werd de voormalig algemeen directeur van Qbuzz de wacht aangezegd. FNV Spoor heeft na het verlies van de aanbesteding in Limburg het vertrouwen in Huges opgezegd.
De NS dong in februari mee naar de concessie onder de vlag van Abellio, dat op zijn beurt weer het moederbedrijf is van Qbuzz. De andere twee partijen die meededen aan de aanbestedingsprocedure waren Veolia en Arriva. De aanbesteding in de provincie Limburg is de grootste en meest complexe openbaar-vervoerconcessie ooit in Nederland. Met de aanbesteding is een bedrag gemoeid van jaarlijks 55,5 miljoen euro aan exploitatiesubsidie. Met reizigersomzet erbij gaat het om 2 miljard euro.