Poldernieuws

Dit schrijven andere media vandaag

Beeld ANP

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere media?

IKEA denkt aan milieu, voor zichzelf

IKEA investeert in schone energie. Het Zweedse meubelmerk zet 1 miljard euro in voor het ontwikkelen van duurzame energie en om klimaatverandering te bestrijden. Maar volgens de Volkskrant doet het bedrijf dit vooral voor de fiscale voordelen.

De beoogde investering van 1 miljard euro (600 miljoen euro voor wind-en zonne-energie en 400 miljoen aan hulp voor regio’s die het zwaarst getroffen zijn door klimaatverandering) komt bovenop de 1,5 miljard euro die IKEA sinds 2009 al inzette voor de ontwikkeling van duurzame energie.

Volgens de Volkskrant zou het IKEA vooral gaan om “gezond eigenbelang”. De duurzame agenda van het bedrijf past in een trend van grote multinationals die strategisch kijken naar mogelijkheden om te besparen op kosten. De plannen van de Zweedse meubelgigant zouden leiden tot minder verpakkings-, energie- en logistieke kosten.

ABN Amro ruziet met RBS

ABN Amro ruziet met de Britse Royal Bank of Scotland (RBS) over de rekening van de financiële crisis in Griekenland, meldt het FD. De Nederlandse bank krijgt naar eigen zeggen nog 70 miljoen aan garanties van RBS voor het met verlies verkopen van Griekse obligaties.

De oorzaak van deze ruzie ligt bij het opdelen van ABN Amro in 2007 door het triumviraat van Fortis, Santander en RBS, schrijft de zakenkrant. De Nederlandse bank kreeg de rekening van 1,3 miljard aan leningen aan Griekenland in de maag gesplitst, maar de garanties voor die lening gingen naar RBS.

Aangezien ABN Amro maar voor een deel meeging in de herstructurering van de Griekse schulden bedraagt het verschuldigde bedrag van RBS 70 miljoen euro. De Britse bank geeft echter niet thuis. Een slecht teken voor ABN aangezien nog een andere zaak loopt tegen RBS.

Kip, het meest veelzijdige stukje vlees

Er lonken nieuwe kansen voor de kip van morgen, kopt de Telegraaf. Juist door druk van dierenrechtenactivisten zoals Wakker Dier ziet het supermarktwezen toekomst in plofkip.

Kip, en dan uitsluitend het veel verkochte kipfilet, is niet te betalen voor de Nederlandse concurrent als kippenhouders het restvlees (poten etc.) niet kunnen verkopen aan het buitenland. Hoewel de consumentenwaakhond onder druk van Wakker Dier voorkwam dat er nieuwe afspraken werden gemaakt over de leefsituatie van kippen en de uitvoer naar het buitenland, denken experts dat dit geen slecht nieuws is voor de sector. Supermarkten lossen het probleem van de uitvoer makkelijk op, zegt voedingsdeskundige Dick Veerman:

“Jumbo heeft iets gedaan wat een supermarkt normaal niet tot zijn kerntaken rekent. Met de stukken kip die normaal gesproken onverkoopbaar zijn [in Nederland], zijn ze nieuwe kipproducten gaan verzinnen. Mijn pleidooi is dan ook: overheid grijp niet in. De markt kan het zelf.”