Vandaag Kamerdebat

Dit zijn de drie grootste zorgen over KLM en Schiphol

foto ANP

Aan de studenten economie en bedrijfskunde zal het niet liggen. Die geloven in een stralende toekomst van KLM. Na hun studie gaan ze daar het liefst werken, bleek deze week uit een onderzoek van Universum Global.

Anderen hebben minder vertrouwen. Kamerleden bijvoorbeeld. Vandaag zullen ze staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur kritisch ondervragen over de Nederlandse luchtvaart. Doet het kabinet wel genoeg om de belangen van KLM en Schiphol te beschermen? Gaan die twee pijlers van de Nederlandse economie niet ten onder terwijl de regering staat toe te kijken?

Parlementariërs, vakbondsvoorzitters en anderen slaan alarm over KLM en Schiphol.

Bewindslieden spreken sussende taal: wij gaan niet over een private onderneming, en voor zover we er wel over gaan valt het wel mee. Datzelfde geluid klinkt bij KLM.

Dat neemt deze drie zorgen over Schiphol en KLM niet weg:

1. Uiteenlopende belangen Schiphol en KLM

Schiphol is nauw verbonden met KLM. Van de 55 miljoen passagiers die vorig jaar Schiphol passeerden, vliegt 70 procent met KLM of Skyteam, de alliantie waar KLM deel van uitmaakt. In het zwartste, speculatieve scenario wordt KLM verkocht aan Etihad, Delta of een Chinese maatschappij, en verliest Schiphol zijn thuisvoordeel. De belangen lopen echter niet altijd gelijk: het weigeren van nieuwe landingsrechten voor Golfmaatschappijen, zoals Nederland nu doet, is in het belang van KLM, niet per se in het belang van Schiphol.

Lees ook: Waarom Qatar Airways niet bepaald welkom is op Schiphol

2. Franse staat vergroot belang

De Franse staat vergrootte zijn belang in Air France-KLM om een wet tegen activistische aandeelhouders aangenomen te krijgen in de aandeelhoudersvergadering van 21 mei. Een gevaarlijke uitbreiding van Franse macht, vinden de sceptici. Niets aan de hand, schreef minister Jeroen Dijsselbloem aan de Tweede Kamer. Het is geen “fundamentele balansverschuiving”, dus het kabinet “heeft er geen problemen mee”.

3. Zachte staatsgaranties

Maandag schreef de Volkskrant over de staatsgaranties die in 2003 werden afgesloten tussen de Nederlandse staat en de in mei 2004 gestarte fusiemaatschappij Air France-KLM. In vergelijking met de oorspronkelijke afspraken is bij de verlenging van de afspraken een clausule met concrete afspraken geschrapt. Conclusie: Air France kan vluchten overhevelen van Schiphol naar de eigen luchthaven Charles de Gaulle bij Parijs.

Maar Mansveld heeft er nog steeds vertrouwen in, meldt haar woordvoerder. Ze acht het niet nodig om de staatsgaranties opnieuw op papier vast te leggen. Beide luchthavens blijven hoekstenen als Europese en intercontinentale knooppunten. Geruststellende woorden. Vandaag blijkt hoe de Tweede Kamer daarover denkt.

Lees ook: Uit de collegebanken? Studenten hopen op een baan bij KLM of Google