‘Netflix’ van opvoedblad

Zwanger of net bevallen? En geen puf om een opvoedboek te lezen? Kijk een video op het nieuwe digitale kanaal van Ouders van Nu. Het opvoedtijdschrift van Sanoma opent vandaag een online tv-kanaal op Kijk.nl, de videodienst van SBS en Sanoma. Maar: tegen betaling, zelfs voor abonnees.

Het Ouders van Nu-kanaal toont documentaires van National Geographic en BBC, Amerikaanse reality, cursussen over bijvoorbeeld zwangerschapsyoga en video’s over thema’s als borstvoeding. Volgens Sanoma oriënteren aanstaande moeders zich steeds vaker op het ouderschap met behulp van video’s. „Wij vinden het dus onze taak om informatie ook op een videokanaal beschikbaar te maken”, aldus Anneliese Bergman van Sanoma, in een verklaring.

Het thematische kanaal op Kijk.nl is een „belangrijke strategische stap voor Sanoma en SBS”, aldus beide bedrijven. Het is een „volgende stap in de samenwerking tussen Sanoma en SBS, waarbij de gezamenlijke positie in onlinevideo wordt versterkt”. Sanoma is voor tweederde eigenaar van SBS; Talpa bezit de rest.

Bij de overname van SBS stelde de toenmalige Sanoma-directie weinig te zien in het overbrengen van tijdschriften naar tv. Daarvan lijkt de huidige top inmiddels teruggekomen. Interieurblad VT Wonen heeft een – volgens SBS en Sanoma – succesvol televisieprogramma op SBS 6. Vrouwenbladen Viva en LINDA investeren in (online) video. Sanoma/SBS nam onlangs ook een belang in YouTube-netwerk Social1nfluencers.

Het is de vraag of de markt in Nederland groot genoeg is voor nichekanalen als een videodienst van Ouders van Nu. Het kanaal heeft een beperkt aanbod, maar dat hoeft geen probleem te zijn als je dingen kan zien die je nergens anders kan zien. Het is niet gratis voor abonnees. Zij betalen 4,95 euro per maand voor onbeperkt kijken. Niet-abonnees betalen 5,95 euro, slechts 2 euro goedkoper dan een abonnement op het ruime aanbod van Netflix.