Busje komt zo

Fan van Googles nieuwe ov-tool? Probeer dan deze kaarten eens

Foto ANP

Stel, jij wil zo even vanuit, zeg, Den Haag op bezoek bij de redactie van NRC Q op het Rokin in Amsterdam. En je wil weten hoe je er het snelst komt met ov - inclusief vertragingen. Dan kijk je toch gewoon even bij Google wat er het eerst aankomt - tram, metro, bus?

Nederland heeft deze week de primeur om in het hele land via Google Maps ov-reizen te plannen inclusief vertragingen. Ook in steden als Boedapest en San Francisco kun je via Google live alle ov inclusief vertragingen volgen.

Maar hoe weet Google precies welke trein of bus te laat is?

Aanbieders van openbaar vervoer zijn via het Besluit Personenverkeer 2000 verplicht “actuele reisinformatie” te delen met bedrijven die een “reisinformatiesysteem bouwen”. Dat waren de NS en 9292OV.

Maar die deelden de informatie niet gratis, zegt ondernemer Stefan de Konink die de gegevens opvroeg - hij zou 9292 toen “een kleine vijftigduizend euro per jaar” moeten betalen. De Konink besloot met OpenOV, een groep “ontwikkelaars en ov-liefhebbers”, in 2009 om de data toch los te peuteren. Met succes: toenmalig staatssecretaris van Verkeer Tineke Huizinga (ChristenUnie) steunde hem.

Sindsdien krijgt hij live de informatie binnen die ook nodig is voor op de vertrekborden bij de halte. Als een bus of tram wegrijdt bij een halte, geeft die direct een signaal door. OpenOV deelt ze weer met programmeurs, hobbyisten maar ook met bedrijven als Google. Nederland loopt daarmee voorop, zegt De Konink:

“We zijn het eerste land dat al die open data heeft.”

Daardoor is Googles app zo actueel. En bijna compleet: alleen sommige boten naar de Waddeneilanden en bijvoorbeeld belbussen staan er niet live op.

Is het uniek?

Er zijn dan ook al wat langer websites die ongeveer hetzelfde doen als Google. Een overzicht:

Treinenfans kennen natuurlijk de spoorkaart van Mailspool, die sinds vier jaar laat zien waar je sprinter of sneltrein zich op het spoornet bevindt. LiveTrein doet hetzelfde. Je kon wereldwijd al zien hoe het openbaar vervoer is gepland via de site TRAVIC van de universiteit van Freiburg.

 

 

Je kon al live treinen en bussen volgen via Ovzoeker.

 

Of, voor wie graag meteen ziet welk bedrijf er achter de ov-lijn zit, via Ovradar.

 

En plannen inclusief vertraging kon al op goabout.com. OVDelay, de app van NOS-journalist Rachid Finge, stuurt al twee jaar lang berichten naar reizigers die willen weten hoe laat hun geplande bus daadwerkelijk bij de halte is. OVDelay moet nog een planner ingebouwd krijgen, maar Finge ziet de meerwaarde van Googles reisplanner tot die tijd wel.

“Als ik van mijn huis in Utrecht naar jullie redactie wil gaan, is de functie van Google handiger. Dan kan je plannen en kijken hoe de vertraging is.”

Google is namelijk de eerste die dit allemaal combineert op één kaart: je kunt overal vergelijken of fietsen, ov of bijvoorbeeld de auto het snelst is. Of natuurlijk gewoon of je nog genoeg tijd hebt voor een ijsje op het perron.

Lees ook: Reis jij met de Intercity Direct? Die valt veel vaker uit dan NS toegeeft