Seksueel ontwaken

In Zomer kondigt de vertelstem van Anna, alias ‘De Stille’, het direct maar aan. Zij gaat seksueel ontwaken, en wel deze zomer, „die alles verandert”.

Zomer stelt de dingen graag heel na-druk-ke-lijk. De film speelt zich af in een Brabants dorp, zeg Maaskantje, met de koeltoren van de energiecentrale als onbeweeglijk symbool van modernistische orde. Vader is een goedige loebas, moeder houdt haar wanhoop eronder met witte wijn en pijnstillers, de dorpsjongens zijn oversekste zuipschuiten die dingen als „daar moet een piemel in” scanderen. In het dorp wordt verkrachting of vrouwenmishandeling toegedekt en bestaat het vermaak uit frietkot en danskot. Maar Anna is anders: bij haar gaat het kriebelen als de exotische Lena op de motor voorrijdt.

Een lesbische ontplooiingsfilm dus, die aanvankelijk best sfeervol een Brabants milieu neerzet maar zichzelf daarna ondergraaft met een houterig, haast kinderachtig script. De film zet een kleinzielige dorpsorde tegen een grootsteeds ideaal van seksuele vrijheid. Simpel genoeg, maar Zomer lijdt aan typisch Nederlandse uitleggeritis: wat je ziet, wordt ook nog even verbaal toegelicht. Het maakt Zomer vooral geschikt als voorlichtingsfilms voor pubermeisjes die nog niet uit de kast zijn. Duidelijk zo, kinderen?