Opinie

Redacties passen zich beter aan dan zenders

Sepp Blatter in het volle flitslicht.
Sepp Blatter in het volle flitslicht.

Zolang er nog geheimzinnig topoverleg plaatsvindt over de vraag of Griekenland de euro behouden kan, is het geen komkommertijd. Toch werd die ontwikkeling gisteren de hele avond op televisie overspoeld door de onverwachte beslissing van FIFA-voorzitter Sepp Blatter om de handdoek in de ring te gooien.

Je kunt niet zeggen dat het geen nieuws is, vier dagen na zijn herverkiezing, ook al omdat de financiële belangen groot zijn bij een van corruptie beschuldigde wereldvoetbalorganisatie. En toch had ik de indruk dat we weer eens een beetje aan het doorslaan waren.

De diverse nieuws- en actualiteitenprogramma’s van de publieke omroep zijn goed in staat om snel om te schakelen. Blatters Franstalige persconferentie viel midden in de uitzending van het NOS Sportjournaal van kwart voor zeven. Er werd snel doorgeschakeld naar een live verslag met Engelse voice-over.

Een sterk staaltje leverde Brandpunt (KRO-NCRV) door de tekst aan de kop van de uitzending aan te passen. Het openingsitem, een eerder opgenomen commentaar van zaakwaarnemer van topvoetballers Mino Raiola, pakte wonderwel uit. Die duidde de omhelzing van Blatter en zijn rivaal Michel Platini: „Het zijn gewoon vrienden. De oude leeuw vindt het alleen nog niet goed dat de jonge bij hem komt krabben.”

Verder hoorden we de hele avond dezelfde bewoordingen (Blatter „werd de grond te heet onder de voeten”) en zagen we dezelfde beelden: vooral een foto waarin de Peetvader de zaal verlaat en een fel licht tegemoet treedt (hemel? hel? voorgeborchte?) deed het uitstekend in de diverse sociale media.

Nieuwsuur en Jinek gooiden hun programma om en daar begonnen de problemen enigszins. Inhoudelijk werd het een herhaling van zetten, want we hebben het al weken over hoe slecht Blatter is en hoe nobel en sympathiek de door KNVB-voorzitter Michael van Praag geleide Europese en Noord-Amerikaanse oppositie tegen de rest van de wereld.

Een ander probleem is dat het improvisatievermogen van de redacties niet wordt geëvenaard door dat van de eindregie en zenderredacties. Bravo voor het direct na Nieuwsuur herhalen van een aflevering van Reporter (KRO) over de schimmige reputatie van Blatter! Maar waar bleef de op dat tijdstip aangekondigde aflevering van 2DOC over São Paulo (Winst en Verlies)? Werd die naar achter geschoven of helemaal uitgesteld?

We hebben geen omroepster meer die ons dat kan uitleggen, maar ook geen alerte eindregisseur die dat direct in een titeltje weet te vatten. En wordt die documentaire over Brazilië dan wel de hele week „herhaald” op de digitale zender NPODoc? 2DOC noch Reporter bracht het vanmorgen vroeg al tot Uitzending Gemist.

De digitale merkstrategie van NPO doet vooralsnog in de uitvoering een beetje denken aan de dienstregeling van de NS, die bij de minste of geringste blaadjes op de rails niet alleen paniek genereert, maar ook volstrekt ontoereikende informatie aan de reizigers. Er is kennelijk een discrepantie tussen de betrokkenheid van de creatieve en die van de technisch-administratieve staf bij het inspelen op de actualiteit.