‘Ik weet niet of ik bekend wil staan om dat donkere’

De Nederlandse animator krijgt tal van aanbiedingen na het succes van ‘Kurt Cobain: Montage of Heck’. Hij zou het liefst ‘Solaris’ van Stanislaw Lem animeren, maar is daar wel een publiek voor?

Foto Rien Zilvold

Ik vind het verschrikkelijk moeilijk om na te denken over een volgend project, omdat ik nu op een wat raar punt in mijn carrière zit. De plannen die ik de laatste jaren ontwikkelde, staan nu even op een laag vuurtje door de wereldwijde mediahype rond de film Kurt Cobain: Montage of Heck, waar ik de animaties voor heb gemaakt. Het heeft voor veel nieuwe aanbiedingen gezorgd, voornamelijk uit Amerika. Ik heb opeens een miljoenenpubliek, niet te vergelijken met mijn vorige kort film Junkyard, die in totaal 350.000 bezoekers had.

„Bij animatie is geld niet het grootste probleem. Mijn mogelijkheden zijn onbeperkt omdat ik in theorie alles kan tekenen en schilderen wat ik zou willen. Ik heb hoogstens een team goede tekenaars nodig. Het probleem zit ’m meer in het feit dat er geen groot publiek is voor geanimeerde films met volwassen thema’s, het soort films waar ik me voor interesseer.

„Er is een filosofisch sciencefictionboek Solaris van Stanislaw Lem dat drie keer is verfilmd. Alle drie films weken erg van het boek af. De laatste keer is er een soort plat Hollywood-liefdesverhaal van gemaakt met George Clooney. Terwijl het boek mind blowing is, met grote thema’s als antropomorfisme, bewustzijn en religie. Het verhaal gaat over een intelligente planeet. Mensen proberen hem te onderzoeken, maar blijken zelf door de planeet te worden geanalyseerd en gemanipuleerd.

„Toen ik het boek las, zag ik het helemaal voor me. Het zit vol beelden, zoals een gigantische baby die door de oceaan loopt. In mijn stijl kan dat makkelijk worden gevisualiseerd, ik heb alleen doeken en verf nodig. Maar als ik bedenk hoeveel werk er in een drie uur durende film gaat zitten en dat er weinig volwassenen naar een getekende filosofische sciencefictionfilm gaan, zie ik weer erg tegen het idee op. Daarom ben ik afwachting van wat er op me afkomt.

„Ik ben benaderd door een beroemde Amerikaanse hiphopartiest. Hij wil me heel veel vrijheid geven en het betaalt goed. Het enige is: ik heb niks met hiphop. Van Kurt Cobain was ik ook geen fan, maar in zijn levensverhaal herkende ik veel dingen. De hiphopartiest viel op dat donkere, maar ik weet niet of ik daar bekend om wil staan. Ik heb namelijk ook een lichte, commerciëlere stijl. Dat is nu mijn dilemma.”