GVB wil investeringen bedrijfsleven in Amsterdams metronetwerk

De eerste metro reed in april op Noord-Zuidlijn tijdens een testrit. De nieuwe metroverbinding moet in oktober 2017 operationeel zijn.
De eerste metro reed in april op Noord-Zuidlijn tijdens een testrit. De nieuwe metroverbinding moet in oktober 2017 operationeel zijn. Foto: ANP / Koen van Weel

Het Gemeentelijk Vervoersbedrijf (GVB) wil dat het bedrijfsleven meebetaalt aan het bereikbaar houden van de Amsterdamse binnenstad. Bedrijven zouden, net als volgens het ov-bedrijf in Londen en Parijs gebeurd is, moeten meebetalen aan nieuwe metrolijnen en nieuw materieel.

Het GVB denkt onder meer aan het aanleggen van een metrolijn tussen Schiphol en IJburg en het doortrekken van de Isolatorweglijn naar het Centraal Station of naar Amsterdam-Noord. De gemeente, die nu volledig verantwoordelijk is voor de bekostiging van nieuwe ov-lijnen, onderzoekt deze opties. GVB-directeur Alexandra van Huffelen:

“De komst van de Noord/Zuidlijn in 2017 en de investeringsagenda van de Stadsregio zijn belangrijk, maar er is meer nodig….Zonder extra maatregelen, slibt Amsterdam op den duur dicht.”

Volgens het GVB is er in ieder geval een miljardeninvestering nodig, en zouden die een “gezamenlijke verantwoordelijkheid van overheid en bedrijfsleven” moeten zijn. De bereikbaarheid van een stad is immers “de motor van de economische groei”. Van Huffelen:

“Je gaat toch ook niet met de auto naar Wall Street?”

Het GVB heeft volgens een woordvoerder nog geen plan over hoe het meebetalen geregeld moet worden. “De discussie hierover zou in ieder geval nu moeten worden opgestart.” Als voorbeeld noemt hij Londen, waar bedrijven gelegen aan nieuwe metrolijnen met “een soort van belasting” zouden meebetalen.

In Nederland mogen gemeentes baatbelasting heffen, om bedrijven mee te laten betalen aan verbeteringen aan openbare voorzieningen. Die belasting is echter beperkt en is ook al meerdere keren succesvol aangevochten door bedrijven.

Meer winst

Het GVB doet zijn pleidooi bij het verschijnen van het jaarverslag. Het ov-bedrijf maakte vorig jaar een winst van 3 miljoen euro, tegen 300.000 euro een jaar eerder.

Dat er ondanks de dalende subsidies (van 102 miljoen euro in 2012 naar 36 miljoen euro in 2024) afgelopen jaar toch meer winst werd geboekt, kwam doordat de vervoerder meer reizigers (twee procent) verwelkomde en minder hoefde uit te geven aan bijvoorbeeld ziekteverzuim.