Arts: Mansveld probeert met werkgroep kool en geit te sparen

Niet iedereen is blij met de werkgroep die zich namens de overheid buigt over het gevaar van giftige cabinelucht.

Een breed samengestelde Nationale Adviesgroep Cabinelucht gaat staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu, PvdA) adviseren in de complexe kwestie van mogelijk schadelijke stoffen in de cabinelucht van vliegtuigen. In de groep zitten allerlei deskundigen en belanghebbenden: vertegenwoordigers van vliegmaatschappijen, luchtvaartpersoneel en onderzoeksinstituten als TNO en RIVM.

Chemische stoffen, bekend onder de verzamelnaam tcp’s, komen in lage concentraties voor in de cabinelucht van verkeersvliegtuigen. Ze kunnen vanuit de motorolie naar het luchtverversingssysteem lekken. In hoge concentraties kunnen deze stoffen het zenuwstelsel beschadigen. Dit houdt mogelijk verband met vreemde ziekteverschijnselen die piloten en cabinepersoneel hebben gemeld. Vooralsnog ontbreekt echter overtuigend bewijs dat schadelijke stoffen in de cabinelucht daarvan de oorzaak zijn.

Woordvoerder Otjan de Bruijn van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers is tevreden is met het initiatief. „Het is belangrijk dat er onderzoek komt naar het oorzakelijk verband tussen de klachten en de aanwezigheid van tcp’s.”

Andere betrokennen zijn kritisch. „De staatssecretaris probeert hiermee kool en geit te sparen”, reageert Michel Mulder, arts en voormalig KLM-piloot, die zelf ziek werd en nu mensen met dezelfde klachten onder behandeling heeft. Hij is in Nederland de drijvende kracht achter de roep om meer onderzoek. Van de adviesgroep verwacht hij weinig: „De belangen zijn te groot. Veel van de gevraagde partijen hebben een band met de luchtvaartindustrie, als opdrachtgever of als werkgever, en zullen dus niet gauw iets zeggen wat dit in gevaar brengt.”

Tweede kamerlid Wassila Hachchi (D66) is blij met het initiatief van staatssecretaris Mansveld om een adviesgroep in te stellen. Maar D66 wil daarnaast ook dat de staatsecretaris concrete maatregelen neemt om meer zicht te krijgen op de omvang van het probleem.

Hachchi: „Wanneer er een incident met giftige stoffen in een cabine van een vliegtuig is, dan wordt daar onderzoek naar gedaan door de luchtvaartmaatschappij. De resultaten van deze onderzoeken worden echter niet gedeeld met de eigen inspectiedienst van staatssecretaris Mansveld. Daardoor weet de inspectie niet wat de oorzaak van deze incidenten is.”

De veiligheid van stewardessen en piloten moet voorop staan, vindt Hachchi. „Daarom wil D66 dat staatssecretaris Mansveld er zo snel mogelijk voor zorgt dat de Inspectie Leefomgeving en Transport wordt geïnformeerd.”