Arriva krijgt ov Limburg na fraude van NS-dochter

Vervoersbedrijf Arriva krijgt het openbaar vervoer in Limburg. De provincie ziet af van een nieuwe aanbesteding.

Foto ANP

Limburg gunt het openbaar vervoer in de provincie aan Arriva. Vanaf volgend jaar december mag de vervoerder vijftien jaar lang het busvervoer in Limburg en de vier regionale spoorlijnen verzorgen. NS-dochter Abellio verliest de gunning, met een totale waarde van 2 miljard euro, na „ernstige onregelmatigheden”. De provincie Limburg wil bij Abellio de schade claimen „die wordt geleden als gevolg van de gedragingen van Abellio”.

Het provinciebestuur wees Abellio in februari aan als winnaar van de aanbesteding. Arriva eindigde als nummer twee, met een veel lagere score. De huidige vervoerder Veolia viel in een vroeg stadium af omdat het bod niet aan de voorwaarden voldeed. Jaarlijks betaalt de provincie de vervoerder 55,5 miljoen euro voor de trein- en busdiensten. Veolia vroeg meer dan dat bedrag. Naast de provinciale subsidie ontvangt de vervoerder de reizigersomzet.

NS maakte eind april bekend dat dochterbedrijf Qbuzz, dat het bod namens Abellio had voorbereid, had gerommeld bij het binnenhalen van de concessie. Qbuzz kreeg geheime informatie toegespeeld over concurrent Veolia door een concessiedirecteur van Veolia. Na zijn vertrek bij Veolia werd zijn concurrentiebeding omzeild en trad hij toe tot het biedingsteam van Qbuzz. NS heeft een zelf geïnitieerd onderzoek naar de fraude gepubliceerd en de betrokken bestuurders geschorst.

De provincie moest vervolgens kiezen uit drie opties: voortzetting van de gunning aan Abellio, gunning aan Arriva of een nieuwe aanbestedingsprocedure. Abellio was voor vervoersgedeputeerde Patrick van der Broeck (CDA) geen partij meer. NS had zich daar al bij neergelegd. Een nieuwe aanbesteding is volgens Van der Broeck niet nodig omdat Veolia was uitgesloten en niet benadeeld is ten opzichte van Arriva. Hun bod voldoet volgens de gedeputeerde ruimschoots aan de gestelde eisen. Arriva, onderdeel van Deutsche Bahn, is al actief in acht provincies.

Veolia, onderdeel van het Franse Transdev en sinds deze week geleid door de directie van Connexxion, gaat in bezwaar tegen de toewijzing aan Arriva. Eerder diende Veolia een klacht in bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) over vermeend machtsmisbruik van NS bij de aanbesteding. Publicatie van het ACM-onderzoek werd door NS tot vanochtend met juridische middelen verhinderd.