Niet zo aso fietsen, dan valt die drukte wel mee

Van fietscursus tot ondergronds parkeren. Zó wil Amsterdam de drukte in goede banen leiden.

Toeristen op de Dam in Amsterdam. Foto Maarten Brante/ ANP
Toeristen op de Dam in Amsterdam. Foto Maarten Brante/ ANP

„Nieuwe normen”, „gedragsregels”, „kleine aanpassingen in het gedrag”. Met een beschavingsoffensiefje probeert het gemeentebestuur van Amsterdam de toenemende drukte in de stad de komende jaren in goede banen te leiden. Zo zal de stad nieuwe studenten in de introductieweek voor hun studie, na de zomervakantie, „gedragsregels op de fiets” bijbrengen. Ook zal hun worden gevraagd mee te helpen bij het opruimen van fietswrakken in de stad, aldus wethouder Kajsa Ollongren (economische zaken, D66). „We hopen dat ze die ervaring meteen meenemen in hun eigen gedrag in de stad.”

Fietsende toerist niet grof bejegenen

Gisteren presenteerde Ollongren de nota Stad in balans. Uitgangspunt: de toeloop op Amsterdam – per jaar ruim tienduizend nieuwe inwoners erbij, plus zo’n 450.000 overnachtende bezoekers – neemt alleen maar toe en dat vindt het stadsbestuur prima. Maar dan moet er wel worden uitgebreid waar het kan en vooral worden ingeschikt. „De bezoeker moet accepteren dat niet elk wegdek bedoeld is om op te flaneren en niet iedereen even gecharmeerd is als hij stoned door de stad loopt. De Amsterdammer hoeft op zijn beurt toeristen die leren fietsen niet grof te bejegenen en kan bedenken dat haast op de Damstraat onverstandig is.”

De plannen van het college zijn veelomvattend en gaan van het fietsvriendelijk inrichten van kruispunten om fietsfiles te voorkomen, of het stimuleren van bezoekjes aan buiten het centrum gelegen stadsdelen of de regio, tot aan ondergronds parkeren en een studie naar nieuwe metrolijnen. „De druk op de schaarse ruimte van Amsterdam en in het bijzonder van het centrum blijft bestaan en wordt ook groter. Het college is zich bewust van de dilemma’s en spanningen die dit met zich meebrengt.”

1 miljoen euro

Voorlopig is voor de plannen niet veel extra geld vrijgemaakt. Het college wil via tal van experimenten eerst kijken hoe maatregelen uitpakken – daarvoor is 1 miljoen euro gereserveerd. Eén zo’n experiment is eerder aangekondigd door verkeerswethouder Pieter Litjens: het autoluw of autovrij maken van delen van de binnenstad. In deze nota wordt gesproken van de Nieuwmarkt (autovrij) en het populaire winkelgebied in de grachtengordel, de Negen Straatjes (autoluw „op drukke dagen”). Het gebied rond het Thorbeckeplein gaat zelfs voor fietsen op slot. In de Reguliersdwarsstraat, langs het Thorbeckeplein en door de Halvemaansteeg mag dan op vrijdag en zaterdag tussen 21.00u en 04.00u niet meer worden gefietst.

Waar wel geld voor is: de aanpak van de wildgroei van particuliere slaapplaatsen via online bedrijven als airbnb. Volgens Ollongren was de stad hierdoor overvallen en zijn er inmiddels regels gesteld. Zo mag woonruimte voor maximaal twee maanden per jaar worden verhuurd aan toeristen. Er is extra geld vrijgemaakt voor de handhaving van die regels.