Blatter investeerde in relaties, dat haal je niet even snel in

Illustratie Marian Kamensky

FIFA-baas Sepp Blatter werd herkozen omdat de persoonlijke relatie het won van de instituties. In Latijns-Amerika, Afrika en Azië zijn persoonlijke relaties belangrijk en doorslaggevend. In vriendschappen, zaken en politiek. Het persoonlijk kennen, het investeren in de relatie bepaalt je mandaat. Be friendly, be patient and come back is de leidraad op de zuidelijke continenten. Met deze vuistregel win je vertrouwen en support.

Sepp Blatter heeft decennia lang landen, presidenten en voetbalbestuurders bezocht. Dat haal je niet even in in een campagne van vier maanden, zoals Michael van Praag dat wilde doen. Dat is zelfs verdacht. „Nu er een verkiezing is, komt hij snel even langs om een stem op te halen!”

Blatter komt al jaren met openheid, met flair en met cadeautjes op de koffie. Blatter opende het voetbalveldje bij een school in Colombia, Blatter haalde het eerste WK naar Afrika en Blatter liet meer landen toe. Hierdoor konden ook Egypte, Iran en Trinidad en Tobago zich meten met de grote voetballanden. Want status en erkenning is ook hier belangrijk. Blatter kwam steeds in beeld en schudde de hand van de lokale bestuurders; personal branding heet dat. Voor de stemgerechtigde bondsvoorzitters was de FIFA Blatter. Instituties zijn anoniem, die kunnen ze geen hand schudden en die worden gewantrouwd.

In Europa en Noord-Amerika geldt het omgekeerde. Instituties worden juist vertrouwd. Zodra iemand zich te nadrukkelijk manifesteert, ben je een ijdele machtswellusteling, een charmeur en verdacht persoon. Dus de VS en Zwitserland maken met veel tamtam FIFA als instituut belangrijk, belangrijker dan de persoon Blatter. Tegenkandidaat prins Ali komt met een abstract verhaal uit een managementboek. Geen emotie, geen passie, geen persoonlijke touch. De UEFA staat als één blok achter deze vertegenwoordiger van het rationele instituut. En dat past weer bij de Europese cultuur.

Met de regel one country, one vote, en het feit dat er meer landen op het zuidelijk halfrond dan op het noordelijk halfrond zijn, heb je de verklaring van de verkiezingsuitslag. En de FIFA is een vereniging, geen bedrijf. De CEO kun je van bovenaf wegsturen. Bij een vereniging zijn het de leden die dat bepalen. 209 bij de FIFA. De volgende kandidaat-voorzitter moet investeren in de persoonlijke relatie met de vertegenwoordigers van de FIFA-landen. Vier maanden is te kort. Dat kost minimaal vier jaar. De campagne begint dus vandaag.