Amsterdam leert zijn nieuwe studenten fietsen en fatsoen

College wil de hoofdstad leefbaar houden met een beschavingsoffensief.

Voetgangers wachten bij een zebrapad aan de Amsterdamse Jodenbreestraat op een kans tussen de fietsers door over te steken.
Voetgangers wachten bij een zebrapad aan de Amsterdamse Jodenbreestraat op een kans tussen de fietsers door over te steken. Foto Olivier Middendorp

Nieuwe normen, gedragsregels, kleine aanpassingen in het gedrag – met een beschavingsoffensiefje probeert het bestuur van Amsterdam de drukte de komende jaren in goede banen te leiden. Zo zal de stad nieuwe studenten in de introductieweek voor hun studie „gedragsregels op de fiets” bijbrengen. Ook zal hun worden gevraagd mee te helpen bij het opruimen van fietswrakken, aldus wethouder Kajsa Ollongren (economische zaken, D66). „We hopen dat ze die ervaring meteen meenemen in hun eigen gedrag in de stad.”

Gisteren presenteerde Ollongren de nota Stad in balans. Uitgangspunt: de toeloop op Amsterdam – per jaar ruim tienduizend inwoners erbij, plus zo’n 450.000 overnachtende bezoekers – neemt alleen maar toe en dat vindt het stadsbestuur prima. Maar dan moet er wel worden uitgebreid waar het kan en vooral worden ingeschikt. „De bezoeker moet accepteren dat niet elk wegdek bedoeld is om op te flaneren en niet iedereen even gecharmeerd is als hij stoned door de stad loopt. De Amsterdammer hoeft op zijn beurt toeristen die leren fietsen niet grof te bejegenen.”

De plannen van B en W gaan van fietsvriendelijk inrichten van kruispunten om fietsfiles te voorkomen, via stimuleren van bezoekjes buiten het centrum, tot aan ondergronds parkeren en een studie naar nieuwe metrolijnen. Daar is niet veel extra geld voor vrijgemaakt. Het college wil via experimenten eerst kijken hoe maatregelen uitpakken – daarvoor is één miljoen euro gereserveerd.

Eén zo’n experiment is al aangekondigd: het autoluw of autovrij maken van delen van de binnenstad. Deze nota vermeldt de Nieuwmarkt (autovrij) en het populaire winkelgebied in de grachtengordel, de Negen Straatjes (autoluw „op drukke dagen”). Het gebied rond het Thorbeckeplein gaat zelfs voor fietsen op slot. In de Reguliersdwarsstraat, langs het Thorbeckeplein en door de Halvemaansteeg mag je dan op vrijdag en zaterdag tussen 21.00 en 04.00 uur niet meer fietsen.

Waar wel geld voor is: de aanpak van de wildgroei van particuliere slaapplaatsen via online bedrijven als Airbnb. Volgens Ollongren was de stad hierdoor overvallen en zijn nu regels gesteld. Zo mag woonruimte voor maximaal twee maanden per jaar worden verhuurd aan toeristen. Die regels zullen ook worden gehandhaafd.