Bruin blauw en geel

Ikeageel, UPS-bruin - herken jij het bedrijf aan zijn kleur?

Herken jij merken aan hun kleur? Kleuren worden niet toevallig vaak gebruikt door een bedrijf. Ze zijn gedeponeerd als kleurmerk. Zo’n officiële registratie geeft een bedrijf het recht om als enige die kleur te mogen gebruiken, maar alleen binnen één branche.

Zo heeft FrieslandCampina voor Chocomel geel geregistreerd als merk, maar Unilever claimt hetzelfde kleurmerk voor Conimex. Dat is mogelijk omdat onder deze merken heel verschillende producten worden verkocht.

Herken jij merken aan hun kleur? Doe de quiz:

Wat kun je ermee?

Waar deponeer je een kleurmerk, en wat kost dat? Drie opties:

Wanneer heb je recht op een kleur?

Een kleurmerk kan pas officieel geregistreerd worden als de kleur zo’n onderscheidend vermogen heeft dat consumenten het herkennen als merk. Hoe toon je dat als bedrijf aan? Camille Janssen van het BBIE:

“Merkhouders proberen dat te laten zien aan de hand van gebruikscijfers, de resultaten van reclamecampagnes, of met marktonderzoek.”

Direct een kleurmerk registreren bij een nieuw product kan dus niet. Wat ook niet mag, is een kleur claimen die functioneel is. Bijvoorbeeld als het gebruik van die kleur kosten bespaart of de kwaliteit van je product bevordert. Daarmee benadeel je de concurrent.

Hoeveel verzoeken krijgt het BBIE per jaar voor kleurmerken? Janssen:

“Het is zeer zeldzaam. De jaarlijkse aanvragen zijn op één hand te tellen zijn. Bedrijven moeten zich goed realiseren dat het inburgeringsproces van een kleur erg moeilijk is.”

En dan heb je ruzie

Kleurmerken brengen volgens Janssen “flink wat rechtspraak” met zich mee.

De Gouden Gids daagde in 2005 de nieuwe bedrijvengids iLocal voor de rechter, onder andere omdat ze dezelfde kleur geel gebruikten. iLocal bracht hier tegenin dat de kleur geel afkomstig was van een soortnaam - yellow pages. Alleenrecht op die kleur was dus oneerlijke concurrentie. De Gouden Gids kreeg op dat punt dan ook geen gelijk.

Ontwerper Christian Louboutin kreeg drie jaar geleden in de VS wel gelijk van de rechter. De rode zolen van de pumps die Louboutin op de markt brengt, waren zo kenmerkend dat concurrent Yves Saint Laurent niet ook schoenen met een rode zool mag maken.

Maar helemaal winnen deed Louboutin niet. Yves Saint Laurent mocht de zool van een rode pump wél rood maken. Alleen als de rode zool contrasteert met de kleur van de rest van de pump, wordt het direct geassocieerd met Louboutin, was de redenering.

Pumps Christian Louboutin

Volgens de Amerikaanse wet mag alleen Christian Louboutin deze pumps dus maken.Volgens de Amerikaanse wet mag alleen Christian Louboutin deze pumps dus maken.

Hoe zit het met geluid of geur?

Maar als je een kleur kunt registreren als merk, hoe zit het dan met een geluid? Ja hoor, dat kan ook. Het volgende geluid komt je vast bekend voor:

Hollywood filmstudio MGM heeft in het geluid in de VS laten registreren, zodat ze alleenrecht hebben op leeuwengebrul.

En een geurmerk? De hoogste rechter in Europa heeft dit geblokkeerd, maar in de VS is het sinds kort mogelijk. Een fabrikant van ukeleles heeft bijvoorbeeld de geur van piña colada geclaimd. Er is één probleem: hoe leg je een geur vast in een digitaal merkregister?