Wat zijn die vrouwenrollen in Nederlandse films toch seksistisch

Still uit de film Toscaanse Bruiloft met de hoofdrolspelers Sophie van Oers en Jan Kooijman.
Still uit de film Toscaanse Bruiloft met de hoofdrolspelers Sophie van Oers en Jan Kooijman.

Met het hoogste percentage vrouwelijke regisseurs staat Nederland te boek als meest geëmancipeerde filmland van Europa. Toch zijn de meest voorkomende vrouwenrollen in Nederlandse speelfilms nog steeds lustobject en slachtoffer, constateert filmjournalist Karin Wolfs.

Wat voor indruk zou een Marswezentje van Nederlandse vrouwen krijgen als hij ze leerde kennen via de 44 Nederlandse speelfilms die het afgelopen jaar in de bioscoop uitkwamen? Met inmiddels twee miljoen bezoekers was 2014 het jaar van ‘Gooische Vrouwen 2’, waarin Linda de Mol precies lijkt te weten hoeveel calorieën er in een stuk appeltaart zitten, en vreest voor de desastreuze impact ervan op haar bilpartij.

Op twee in de bezoekers topdrie stond ‘Toscaanse Bruiloft’, waarin rimpels als probleem worden aangekaart en plastische chirurgie een terugkerend gespreksonderwerp is. De derde plek was voor romcom ‘Pak van mijn hart’, waarin vrouwen worden verwelkomd als ,,heerlijk meisje” of „pittig wijf” en uitgewuifd met „ik zou het er wel op kunnen”. ‘Vrouwenfilms’, heten dat.

En dat terwijl Nederland in september vorig jaar uit een onderzoek van het Europees Audiovisueel Observatorium naar de positie van vrouwen voor en achter de schermen van de internationale filmindustrie als meest geëmancipeerde filmland van Europa uit de bus kwam, met ruim 25 procent actieve vrouwelijke regisseurs over tien jaar (2003 - 2012). Op de lijst van 2014 zijn 17 van de 44 uitgebrachte speelfilms geregisseerd door een vrouw (39 procent), van de 60 scenaristen was 40 procent vrouw en in 35 procent van de films (15 stuks) was de belangrijkste hoofdrol voor een vrouw (Pim en Pom – twee katertjes met vrouwenstemmen – buiten beschouwing gelaten).

Lees verder (€)

Karin Wolfs is freelance filmjournalist, o.a. voor VPRO Cinema en De Filmkrant. Dit is de beknopte versie van een artikel dat op 3 juni in De Filmkrant verschijnt.