While you were sleeping... in the US

Texas tegen Tesla: 1-0

Foto AFP

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Wie in Texas een Tesla wil kopen, moet een aardig blokje om. Tesla doet alleen aan rechtstreekse verkoop en dat is (en blijft) verboden in de staat Texas.

Tesla maakt niet alleen unieke auto’s, het bedrijf verkoopt ze ook op een bijzondere manier. Tot grote woede van autodealers, laat Tesla de Amerikaanse klant rechtstreeks bij één van de eigen verkooppunten kopen.

Niet alleen Texas, ook West Virginia, Arizona en Connecticut hebben een wet die dat verbiedt. CEO Elon Musk besteedde volgens The Verge 150.000 dollar (138.000 euro) aan initiatieven om de wet aan te laten passen en huurde twintig lobbyisten in. Tevergeefs, bleek dit weekend. Er is niet eens over de wet vergaderd. Eerder lukte het Musk wel om deze regel in New Jersey aan te laten passen. Over twee jaar krijgt Tesla een nieuwe kans, dan vergadert de staat Texas opnieuw over de huidige wetten.

De Amerikaan is te zuinig

Amerikanen zijn preuts met hun geld, is de conclusie van The Washington Post. De krant liet economen aan het woord over de huidige stand van zaken.

De werkgelegenheid stijgt, de lonen zijn hoger en de benzineprijs daalt. Genoeg reden om geld uit te geven, zou je denken. Toch zitten de Amerikanen op hun geld. Uit nieuwe overheidscijfers blijkt dat Amerikanen minder uitgeven dan tijdens eerdere perioden van economische groei. Tussen januari en maart kromp de economie met 0.7 procent. Vooral doordat consumenten minder uitgeven.

“Mensen zijn bang dat de betere tijden van korte duur zijn”, zegt Carl Tannenbaum, chief economist bij Northern Trust. Vooral ‘Millenials’ (een duur woord voor twintigers en dertigers van nu) houden hun geld in hun zak. Zij lijken een soort trauma van de recessie te hebben. Ze vochten om een baan, namen werk aan onder hun niveau en konden hun studieschuld nauwelijks afbetalen. Het gevolg? Angst om geld uit te geven. Als de Amerikaan zo zuinig blijft, spaart hij dit jaar 800 dollar (729 euro) extra.

Silicon Valley trekt reclamebureaus leeg

Veel reclamebureaus zien hun toptalenten naar Silicon Valley vertrekken. Volgens The Wall Street Journal halen bedrijven als Facebook, Buzzfeed, Google en Maker Studios hun creatief personeel steeds vaker uit de reclamewereld.

“Dit is de beste tijd voor mensen die goed zijn met woorden of beelden”, zegt Eric Schnabel, hoofd van het creatieve team van Facebook in Noord-Amerika. “Meer dan de helft van ons team werkte eerst bij een reclamebureau.” Volgens Schnabel worden die talenten vooral ingezet om creatieve online video’s en campagnes te bedenken.

Dat die creatievelingen graag naar Silicon Valley komen, is niet vreemd. De salarissen liggen er hoger, de werkuren zijn flexibel en het werk geeft vaak meer creatieve vrijheid dan bij een bureau. En zeg nou zelf, werken bij Buzzfeed of Facebook klinkt beter dan bij een reclamebureau, stelt The Wall Street Journal.

Voor het eerst is de helft van alle creatieve banen beschikbaar buiten de reclamebranche. In 2010 was dat maar 30 procent.