Garanties tussen Air France en KLM veel minder hard dan gedacht

Foto: ANP / Remko de Waal

De garanties over banen en groei die bij de fusie van Air France-KLM zijn gemaakt blijken veel minder hard dan gedacht. Dat schrijft de Volkskrant op basis van opgevraagde documenten.

De Franse en Nederlandse luchtvaartmaatschappijen fuseerden in 2003. Samen met de Nederlandse en Franse regering werden destijds afspraken gemaakt over dat bijvoorbeeld de groei van de thuishaven van Air France, Charles de Gaulle, niet ten koste mocht gaan van KLM’s thuishaven, Schiphol.

Experts concluderen nu echter in de Volkskrant dat die garanties te vaag zijn opgeschreven. Bij de verlenging van de afspraken door toenmalig minister Camiel Eurlings in 2010 sneuvelde een deel van de afspraken bovendien. De vrees bestaat nu dat als het slecht blijft gaan bij Air France-KLM - vooral de Franse tak heeft al hard bezuinigd - er meer diensten van KLM naar Frankrijk verdwijnen.

De Franse staat vergrootte twee weken geleden de macht binnen het concern. Staatssecretaris Mansveld maakte daarna nieuwe afspraken met Air France-KLM. Afgesproken is onder meer dat er geen banen van Nederland naar Frankrijk worden overgeheveld. Die zijn echter nog niet schriftelijk bevestigd.