Garanties voor KLM blijken minder hard dan gedacht

De garanties over banen en groei die bij de fusie van Air France en KLM zijn gemaakt, blijken veel minder hard dan gedacht. Dat schrijft de Volkskrant op basis van opgevraagde documenten. Beide vliegmaatschappijen fuseerden in 2003.

Samen met de Nederlandse en Franse regering werden destijds afspraken gemaakt. Belangrijk daarbij was dat de groei van de thuishaven van Air France, Charles de Gaulle, niet ten koste mocht gaan van Schiphol. Bij de eerste evaluatie van die afspraken in 2007 bevestigde toenmalig KLM-baas Pieter Hartman dat Schiphol de thuisbasis zou blijven van KLM.

Experts concluderen nu echter in de Volkskrant dat die garanties in 2010 te vaag zijn opgeschreven. Bij de verlenging van de afspraken door toenmalig minister Camiel Eurlings sneuvelde een deel van de afspraken bovendien. De vrees bestaat nu dat als het slecht blijft gaan bij Air France-KLM – vooral de Franse tak heeft al hard bezuinigd – er meer diensten van KLM naar Frankrijk verplaatst worden.

De Franse staat vergrootte onlangs de macht binnen het concern. Staatssecretaris Mansveld maakte daarna nieuwe afspraken met Air France-KLM. Zo mogen geen banen van Nederland naar Frankrijk worden overgeheveld. De afspraken zijn echter nog niet schriftelijk bevestigd. (NRC)